Νικητιάδης για Κτηματολόγιο Δωδεκανήσου: Η «ιστορική μέρα» Κυρανάκη έγινε, ιστορική κοροϊδία

Κατάθεση νέας Ερώτησης στη Βουλή

stighmiotipo-othonis-2025-10-07-163429.png
banner_900x200-(7).gif
Πολιτικη Τρίτη, 7η Οκτωβρίου 2025

Τα σοβαρά προβλήματα λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείο Δωδεκανήσου, τα οποία παραμένουν άλυτα εννέα μήνες μετά την πολυδιαφημισμένη έναρξη λειτουργίας του, φέρνει εκ νέου στη Βουλή με νέα Ερώτηση του ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ. Υφυπ. Πολιτισμού - Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης. Η νέα Ερώτηση απευθύνεται προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου και κατατέθηκε την Τρίτη 7 Οκτωβρίου.

Ο Δωδεκανήσιος Βουλευτής επισημαίνει ότι, παρά την επικοινωνιακή πρεμούρα της Ν.Δ. να εγκαινιάσει το Κτηματολογικό Γραφείο και τη μετάπτωση του στο Εθνικό Κτηματολόγιο με πομπώδεις πανηγυρισμούς, την πολυδιαφημιζόμενη επίσκεψη του τότε Υφυπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυρανάκη τον Ιανουάριο, τις κυβερνητικές εξαγγελίες και τις διαβεβαιώσεις περί «ψηφιακού εκσυγχρονισμού» και «αποφόρτισης των εκκρεμοτήτων», η πραγματικότητα διαψεύδει πανηγυρικώς το Υπουργείο. Η κατάσταση στο Κτηματολογικό Γραφείο Ρόδου, Κω και Λέρου έχει καταστεί ανυπόφορη για πολίτες, δικηγόρους, συμβολαιογράφους και μηχανικούς, ενώ η ανασφάλεια δικαίου και η παράλυση των συναλλαγών ακινήτων πλήττουν καίρια την τοπική οικονομία.

Όπως υπενθυμίζει ο κ. Νικητιάδης στην Ερώτηση του, ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο είχε αναδείξει το ζήτημα με Ερώτησή του προς το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ επανήλθε τον Μάρτιο με Επίκαιρη Ερώτηση, μετά την ολιγόλεπτη κατάληψη του Κτηματολογικού Γραφείου Κω – Λέρου από τον Δικηγορικό Σύλλογο Κω και τις κινητοποιήσεις των δικηγόρων σε Ρόδο και Κω. Παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου, οι παρεμβάσεις αυτές δεν οδήγησαν σε καμία ουσιαστική βελτίωση.

Συμφώνως με το κείμενο της Ερώτησης, η βεβιασμένη κατάργηση του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου, χωρίς προηγούμενη προσαρμογή στο πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου, έχει οδηγήσει σε πλήρες θεσμικό και νομικό κενό. Το αποτέλεσμα είναι η αδυναμία εφαρμογής του νόμου 5142/2024, με χιλιάδες πράξεις να παραμένουν μετέωρες και τους επαγγελματίες να αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες.

Ο κ. Νικητιάδης σημειώνει ότι οι συναλλαγές ακινήτων έχουν σχεδόν παγώσει, καθώς δεν υπάρχει μεταβατική διάταξη που να επιτρέπει τη συμπλήρωση φακέλων με νέα στοιχεία. Χιλιάδες πράξεις κινδυνεύουν με μαζική απόρριψη, ενώ πλήθος τοπογραφικών διαγραμμάτων περιλαμβάνει κοινόχρηστους χώρους και οδούς που δεν έχουν εγγραφεί στα κτηματολογικά βιβλία. Η κατάσταση αυτή, τονίζει, «δημιουργεί συνθήκες νομικού χάους και ακυρότητας πράξεων, με σοβαρές επιπτώσεις στην ασφάλεια των συναλλαγών».

Παρά τις εξαγγελίες του Υπουργείου για ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης έως τον Σεπτέμβριο του 2025, η διαδικασία παραμένει ανολοκλήρωτη, ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα «12n.ktimatologio» εμφανίζει σοβαρές τεχνικές αδυναμίες:

·        Δεν περιλαμβάνει όλες τις πράξεις για κάθε ακίνητο,

·        Εκδίδει ελλιπείς ή ανακριβείς κτηματολογικές βεβαιώσεις,

·        Παρουσιάζει συχνές δυσλειτουργίες και καθυστερήσεις.

«Η ίδια η λειτουργία της πλατφόρμας, αντί να ενισχύει τη διαφάνεια και την ταχύτητα, υπονομεύει την αξιοπιστία του συστήματος, προκαλώντας επιπλέον καθυστερήσεις και αμφισβητήσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βουλευτής.

Το πρόβλημα της στελέχωσης είναι εξαιρετικά σοβαρό. Το Κτηματολογικό Γραφείο της Ρόδου έχει υπό την ευθύνη του δέκα πρώην υποθηκοφυλακεία ενώ συμφώνως με τα στοιχεία, 18 από τους 30 υπαλλήλους αναμένεται να αποχωρήσουν έως το τέλος του έτους λόγω λήξης συμβάσεων. Παραλλήλως, οι τρεις υπηρετούντες τεχνικοί δεν διαθέτουν δικαίωμα υπογραφής, με αποτέλεσμα όλες οι τεχνικές πράξεις να αποστέλλονται στις κεντρικές υπηρεσίες και να καθυστερούν επί μήνες.

Σημαντικό πρόβλημα υπάρχει και στη χορήγηση αντιγράφων μερίδας και σχεδιαγραμμάτων, όπου οι χρόνοι εξυπηρέτησης έχουν πολλαπλασιαστεί συγκριτικά με την προγενέστερη περίοδο λειτουργίας του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου.

Ο Γιώργος Νικητιάδης αναδεικνύει και το ζήτημα των εισηγητών δικηγόρων, οι οποίοι, παρά την υπερκάλυψη του αριθμού πράξεων που τους έχουν ανατεθεί, παραμένουν απλήρωτοι. Όπως επισημαίνει, η χαμηλή αποζημίωση των 15 ευρώ ανά πράξη λειτουργεί αποτρεπτικά, οδηγώντας σε αποχώρηση στελεχών και σε περαιτέρω επιβάρυνση των εκκρεμοτήτων.

Παραλλήλως, σοβαρές ελλείψεις εντοπίζονται ακόμη και σε ζητήματα καθαριότητας και φύλαξης, με ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας και ανεξέλεγκτη πρόσβαση τρίτων στα βιβλία, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των δεδομένων και των αρχείων.

Ο Βουλευτής κάνει ειδική αναφορά στην από 15-9-2025 κοινή επιστολή των επαγγελματικών φορέων της Δωδεκανήσου (Δικηγορικοί Σύλλογοι Ρόδου και Κω, ΤΕΕ Δωδεκανήσου, Συμβολαιογράφοι, Δικαστικοί Επιμελητές και Αγρονόμοι Τοπογράφοι Μηχανικοί), η οποία καταγράφει αναλυτικά όλα τα νομικά, τεχνικά και λειτουργικά ζητήματα και καταθέτει τεκμηριωμένες προτάσεις νομοθετικής παρέμβασης.

«Η κυβέρνηση οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψη τη φωνή των θεσμικών εκπροσώπων της Δωδεκανήσου και να προχωρήσει άμεσα στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις. Οι πολίτες δεν αντέχουν άλλο την ταλαιπωρία και την ανασφάλεια», τονίζει ο κ. Νικητιάδης.

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Νικητιάδης ερωτά τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου:

·        Προτίθεται να προχωρήσει σε νέα νομοθετική ρύθμιση για την άρση των νομοθετικών κενών, όπως αυτά καταγράφονται στην από 15-9-2025 κοινή επιστολή των επαγγελματιών της Δωδεκανήσου;

·        Ποιό είναι το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της ψηφιοποίησης και πώς θα διασφαλιστεί η αξιοπιστία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας;

·        Με ποιο σχέδιο θα ενισχυθεί αμέσως η στελέχωση του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου;

·        Πότε θα καταβληθούν οι οφειλόμενες αμοιβές στους δικηγόρους εισηγητές και αν θα αναθεωρηθεί το ύψος τους;

·        Πώς θα αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις στις τεχνικές πράξεις, δεδομένου ότι οι υφιστάμενοι τεχνικοί δεν έχουν δικαίωμα υπογραφής.

Αμέσως μετά την κατάθεση της Ερώτησης ο κ. Νικητιάδης δήλωσε:

«Η ιστορική μέρα, για την οποία πανηγύριζε και την οποία υπογράμμιζε ο τότε Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυρανάκης, για το Εθνικό Κτηματολόγιο και τη μετάπτωση του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου, δυστυχώς μετατράπηκε σε ιστορική κοροϊδία. Ενθυμούμαι ακόμη τους πανηγυρισμούς στον Δήμο Ρόδου, από τον τότε Υφυπουργό και τους Βουλευτές της Ν.Δ. Η κοροϊδία έχει και όρια. Δυστυχώς, στη συγκεκριμένη περίπτωση η «ιστορική μέρα» του κ. Κυρανάκη, έχει καταντήσει ιστορική κοροϊδία. Δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση με το Κτηματολογικό Γραφείο Δωδεκανήσου.»


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα,    7 - 10 - 2025

Προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημήτριο Παπαστεργίου.

Θέμα: Τα προβλήματα λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου παραμένουν άλυτα εννέα μήνες μετά την «πανηγυρική» έναρξη της λειτουργίας του – δεν μπορεί να συνεχιστεί η ανασφάλεια δικαίου και η ταλαιπωρία πολιτών και επαγγελματιών.

 

Κύριε Υπουργέ,

 

Στις 23 Ιανουαρίου 2025 κατέθεσα προς το Υπουργείο σας την υπ’ αριθ. 2848/23-1-2025 Ερώτησή μου σχετικώς με τη λειτουργία του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου (ΚΓΔ) και με τις χιλιάδες εκκρεμείς πράξεις που προκαλούσαν τεράστια ανασφάλεια δικαίου στους πολίτες και σοβαρές καθυστερήσεις στις συναλλαγές ακινήτων. Επανήλθα με την υπ’ αριθμ. 709/24-3-2025 επίκαιρη ερώτησή μου, έπειτα από το πρωτοφανές περιστατικό της ολιγόλεπτης κατάληψης του Κτηματολογικού Γραφείου Κω – Λέρου από τον Δικηγορικό Σύλλογο Κω τη 19η-3-2025, αλλά και τις κινητοποιήσεις των δικηγόρων της Κω και της Ρόδου με την αποχή από την άσκηση των καθηκόντων τους στο πλαίσιο των διαμαρτυριών τους για τα τεράστια προβλήματα στη λειτουργία του ΚΓΔ.

 

Στις απαντήσεις σας επικαλεστήκατε κυρίως τον ν. 5172/2025 και, ειδικότερα, το άρθρο 88 αυτού, σημειώνοντας ότι οι νέες ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν θα απλοποιήσουν το σύστημα καταχώρισης των πράξεων, θα οδηγήσουν σε αποφόρτιση μέσω εναρμόνισης με τους γενικούς κανόνες του Κτηματολογίου, θα επιτρέψουν σε υπαλλήλους του φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο» να διεκπεραιώνουν εκκρεμότητες, ενώ εξαγγέλθηκε και ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του ιστορικού αρχείου έως τον Σεπτέμβριο 2025. Επιπλέον, έγινε αναφορά στη δυνατότητα αποσπάσεων υπαλλήλων και στη διασφάλιση της έρευνας από δικηγόρους και μηχανικούς.

 

Ωστόσο, εννέα μήνες μετά, η πραγματικότητα διαψεύδει πλήρως τις διαβεβαιώσεις σας. Τα προβλήματα παραμένουν άλυτα, ενώ ανακύπτουν συνεχώς νέα ζητήματα, τα οποία δεν αντιμετωπίζονται με την απαιτούμενη τεχνική και νομική επεξεργασία.

 

Η βεβιασμένη κατάργηση του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου, χωρίς προηγούμενη προσαρμογή και χωρίς να έχουν ρυθμιστεί τα ουσιώδη ζητήματα της μετάπτωσης στο Εθνικό Κτηματολόγιο, έχει δημιουργήσει πρωτοφανή θεσμική και νομική αβεβαιότητα, ενώ καθιστά ανέφικτη την εφαρμογή του ν. 5142/2024. Οι συναλλαγές ακινήτων έχουν σχεδόν παγώσει, με εκτεταμένη ανασφάλεια δικαίου, ενώ οι επαγγελματίες της Δωδεκανήσου (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί) αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες.

 

Ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα αφορά τις εκκρεμείς πράξεις προς μεταγραφή. Χιλιάδες πράξεις, οι οποίες έχουν υποβληθεί εγκαίρως, κινδυνεύουν σήμερα με μαζική απόρριψη, καθώς δεν προβλέπεται δυνατότητα συμπλήρωσης με νέα στοιχεία και πολλά τοπογραφικά διαγράμματα περιλαμβάνουν κοινόχρηστους χώρους ή οδούς που δεν έχουν εγγραφεί στα κτηματολογικά βιβλία. Η απουσία ρητής μεταβατικής ρύθμισης δημιουργεί τον κίνδυνο ακυρώσεων με σοβαρές συνέπειες στην ασφάλεια των συναλλαγών.

 

Η ψηφιοποίηση των κτηματολογικών βιβλίων παραμένει ημιτελής, ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα «12n.ktimatologio» εμφανίζει σοβαρές αδυναμίες: συχνά δεν περιλαμβάνει όλες τις πράξεις που αφορούν συγκεκριμένα ακίνητα, με αποτέλεσμα να εκδίδονται ελλιπείς ή ανακριβείς κτηματολογικές βεβαιώσεις. Αυτό εγείρει ζήτημα αξιοπιστίας και ανασφάλειας των συναλλαγών.

 

Ιδιαίτερη καθυστέρηση παρατηρείται στη χορήγηση σχεδιαγραμμάτων και αντιγράφων μερίδας, με ρυθμούς σαφώς υποδεέστερους εκείνων που ίσχυαν πριν την ένταξη στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Παραλλήλως, στον έλεγχο τεχνικών πράξεων, οι τρεις υπηρετούντες τεχνικοί δεν διαθέτουν δικαίωμα υπογραφής, με αποτέλεσμα οι πράξεις να αποστέλλονται στις κεντρικές υπηρεσίες και να συσσωρεύονται πολύμηνες καθυστερήσεις.

 

Το πρόβλημα στελέχωσης είναι εξαιρετικά σοβαρό, καθώς το Γραφείο της Ρόδου έχει υπό την ευθύνη του και τα δέκα υποθηκοφυλακεία της περιοχής, ενώ έως το τέλος του έτους αναμένεται να αποχωρήσουν 18 από τους 30 υπαλλήλους λόγω λήξης συμβάσεων.

 

Παραμένει, επίσης, άλυτο το ζήτημα των εισηγητών δικηγόρων. Παρά την υπερκάλυψη του αριθμού πράξεων που τους ανατέθηκαν, δεν τους έχει καταβληθεί καμία αμοιβή. Επιπλέον, η χαμηλή αποζημίωση (15 ευρώ ανά πράξη) λειτουργεί αποτρεπτικώς, οδηγώντας σε αποχώρηση εισηγητών και σε επιβάρυνση των εκκρεμοτήτων. Στο Γραφείο της Ρόδου σοβαρές ελλείψεις εντοπίζονται και σε ζητήματα καθαριότητας και φύλαξης, με ανθυγιεινές συνθήκες και ανεξέλεγκτη πρόσβαση τρίτων στα βιβλία, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των δεδομένων.

 

Η από 15-9-2025 κοινή επιστολή επαγγελματικών φορέων της Δωδεκανήσου (ΔΣ Ρόδου, ΔΣ Κω, ΤΕΕ Δωδεκανήσου, Συμβολαιογράφων, Δικαστικών Επιμελητών, Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών) καταγράφει όλα τα παραπάνω ζητήματα, νομικά, τεχνικά και λειτουργικά, ενώ προτείνονται εμπεριστατωμένες νομοθετικές προτάσεις, τις οποίες οφείλετε να λάβετε υπόψιν σας και να αναλάβετε τις σχετικές πρωτοβουλίες.

 

Ως προς τις προτεινόμενες τροπολογίες των επαγγελματικών φορέων της Δωδεκανήσου, διαλαμβάνονται στην ανωτέρω επιστολή επακριβώς τα ακόλουθα:

 

« ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΦΥΣΗΣ - ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΕΣ

Η Επιτροπή Κτηματολογίου του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου, που έχει συσταθεί , καθώς και οι παρεμβάσεις του Δικηγορικού Συλλόγου Κω , έχουν ήδη αναδείξει από την πρώτη στιγμή λειτουργίας του Κτηματολογίου Γραφείου Δωδεκανήσου υπό τον Φορέα Εθνικό Κτηματολόγιο, σωρεία κρίσιμων νομικών ζητημάτων, και έχει ζητήσει την επίλυσή τους με σαφή και άμεση νομοθετική ρύθμιση.

Με την παρούσα επιστολή , επαναφέρουμε και τεκμηριώνουμε τις προτάσεις μας για νομοθετική παρέμβαση, με σκοπό τη διασφάλιση της νομικής βεβαιότητας, της ασφάλειας των συναλλαγών και της ορθής λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου, στα εξής θεμελιώδη νομικά ζητήματα:

 

α. Παύση ισχύος των ουσιαστικών διατάξεων του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου.

 

Καθορίζεται διαφορετικός τρόπος από αυτόν που προέβλεπαν οι αρχικές διατάξεις του Ν. 4934/2022, σύμφωνα με τις οποίες αφού ολοκληρωθεί η μετάπτωση με τις αναγκαίες προηγούμενες νομικές και τεχνικές εργασίες προσαρμογής (άρθρο 47 παρ.1 και 3. άρθρο 10 παρ. 1 και 2, άρθρο 4 παρ. 2, άρθρο 5 εδ. α και δ, άρθρο 6 παρ. 3) και μετά από έκδοση διαπιστωτικής πράξης του Φορέα, τότε και μόνο θα υπήρχε παύση της ισχύος των ουσιαστικών διατάξεων του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου.

 

Είναι νομοτεχνικά άστοχες και ατελείς, οι μεταγενέστερες διατάξεις του Ν. 5076/2023 (άρθρο 12 παρ. 1 και 3), καθόσον με αυτές ούτε γραμματικά ούτε τελολογικά ερμηνεύονται, ώστε να οδηγούν στην παύση της ισχύος των ουσιαστικών διατάξεων του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου, με συνέπεια να καθίσταται έωλο το ζήτημα αν πλέον είναι δυνατόν να θεωρηθεί ότι έπαυσε η ισχύς των παραπάνω διατάξεων. Εξ άλλου το περί του αντιθέτου και χωρίς νομική τεκμηρίωση υπ. αρ. πρωτ. 16/2500895/09.01.2026 απλό ενημερωτικό έγγραφο του Φορέα, ουδεμία νομική ισχύ έχει και δεν δεσμεύει τα Δικαστήρια ενώ έχει ήδη δημιουργήσει σύγχυση και αβεβαιότητα ως προς τις εφεξής νομικές βάσεις των ενδίκων βοηθημάτων.

 

Προτεινόμενη τροπολογία: Προτείνεται προσθήκη ερμηνευτικής παραγράφου 4 στο άρθρο 12 του Ν. 5076/2023 που θα προβλέπει ότι η παύση ισχύος προϋποθέτει την έκδοση διαπιστωτικής πράξης.

 

«4. Κατά την ως άνω έννοια των διατάξεων των παραγράφων 1 και 3 του παρόντος άρθρου, χωρίς έκδοση διαπιστωτικής πράξης της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4934/2022 (Α’ 100) παύουν να ισχύουν οι ουσιαστικές διατάξεις του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου και επέρχονται οι συνέπειες που ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 47 του Ν. 4934/2022. Η παρούσα ερμηνευτική διάταξη ισχύει από της έναρξης λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου και του Υποκαταστήματος Κω».

 

β. Ανάγκη μεταβατικής ρύθμισης ή ερμηνευτικής οδηγίας αναφορικά με την τύχη των ήδη ασκηθεισών αγωγών χρησικτησίας και των επ' αυτών αποφάσεων, ενόψει της εφαρμογής του άρθρου 47 παρ. 3 του Ν. 4934/2022.

 

Κατόπιν της έναρξης ισχύος του άρθρου 47 παρ. 3 του Ν. 4934/2022 με το οποίο εισάγονται ειδικές ρυθμίσεις αναφορικά με την καταχώριση εμπραγμάτων δικαιωμάτων με βάση τη χρησικτησία, σε συνδυασμό με τις εφαρμοζόμενες διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 13 του Ν. 2664/1998, ανακύπτει στην πράξη σοβαρό ζήτημα ερμηνείας και εφαρμογής των ανωτέρω ρυθμίσεων για τις ήδη ασκηθείσες μέχρι 31-12-2024 αγωγές χρησικτησίας και τις επ' αυτών εκδοθείσες ή εκδοθησόμενες αποφάσεις, καθώς και για τα πρακτικά συμβιβασμού κατ' άρθρο 214A ΚΠολΔ.

 

Με το άρθρο 47 παρ. 3 Ν. 4934/2022, ορίστηκε ότι προκειμένου να καταχωρισθεί δικαίωμα κυριότητας στο Κτηματολόγιο με βάση χρησικτησία, απαιτείται η ύπαρξη δικαστικής απόφασης με συγκεκριμένο αίτημα, ήτοι αναγνώριση του δικαιώματος του ενάγοντος λόγω χρησικτησίας, αναγνώριση της ανακρίβειας της εγγραφής του αντίδικου στο Κτηματολόγιο και αίτημα διόρθωσης της ανακριβούς εγγραφής.

 

Ωστόσο, το νομοθέτημα δεν περιλαμβάνει μεταβατική διάταξη που να ρυθμίζει την τύχη των αγωγών που έχουν ήδη ασκηθεί έως την 31-12-2024, με αιτήματα που δεν περιλαμβάνουν όλες τις ανωτέρω διατυπώσεις, αλλά βασίζονται στο προϊσχύσαν δίκαιο, που ειδικά για τη Ρόδο, Κω, Λέρο, ήταν η ισχύουσα τοπική ρύθμιση (lex specialis), δηλαδή το άρθρο 63 του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκάνησου, βάσει του οποίου ήταν αποδεκτή η κτητική παραγραφή ως βάση για την εγγραφή κυριότητας και με βάση τελεσίδικη απόφαση, χωρίς να απαιτείται ρητή αίτηση διόρθωσης ανακριβούς εγγραφής, ενώ δεχόταν απλή δήλωση ή πρακτικό άρθρου 214Α ΚΠολΔ (συμβιβασμός ή πρακτικό δικαστικής αναγνώρισης).

Καθίσταται επομένως εξαιρετικά κρίσιμο να διευκρινιστεί αν οι ήδη εκδοθείσες ή εκδοθησόμενες αποφάσεις που ασκήθηκαν εντός του μεταβατικού διαστήματος, που δεν περιλαμβάνουν ρητό αίτημα αναγνώρισης ανακριβούς εγγραφής, που βασίζονται στο άρθρο 63 του Κ.Κ.Δ. θα γίνονται δεκτές προς καταχώριση στο Κτηματολόγιο.

Το ίδιο ερώτημα ανακύπτει και για τα πρακτικά συμβιβασμού κατά το άρθρο 214Α ΚΠολΔ, τα οποία επίσης δεν ενσωματώνουν αναφορά σε ανακριβή εγγραφή, αλλά επιλύουν το ουσιαστικό ζήτημα της κυριότητας μέσω χρησικτησίας.

 

Η υφιστάμενη ασάφεια και η απουσία ρητής μεταβατικής ρύθμισης:

•               Θέτει σε νομική αβεβαιότητα πλήθος ήδη σσκηθεισών αγωγών και πρακτικών,

•               Ενδέχεται να προκαλέσει απόρριψη αιτήσεων εγγραφής στο Κτηματολόγιο,

•               Θίγει την ασφάλεια δικαίου και τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των διαδίκων που ενήργησαν καλόπιστα υπό το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς.

 

Προτεινόμενη τροπολογία: Να προστεθεί παρ. 5 στο άρθρο 12 του Ν. 5076/2023 ως εξής:

 

«5. Οι κατά τις διατάξεις του άρθρου 47 παρ. 3 Ν. 4934/2022, εφαρμοζόμενες διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 13 του Ν. 2664/1998, δεν εφαρμόζονται για  μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου καθώς και του Υποκαταστήματος Κω ασκηθείσες αγωγές χρησικτησίας και τα επ' αυτών πρακτικά άρθρου 214Α ΚΠολΔ, καθώς και για τις αποφάσεις που εκδόθηκαν ή θα εκδοθούν επί των αγωγών αυτών, που έχουν διαφορετική νομική βάση και αίτημα κτητικής παραγραφής του άρθρου 63 του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου και οι οποίες αποφάσεις αυτές εγγράφονται από την τελεσιδικία αυτών.»

 

γ. Παραδεκτό λόγω έλλειψης φύλλου και διαγράμματος.

 

Οι προϋποθέσεις του άρθρου 13 παρ. 5 Ν. 2664/1998 (επισύναψη Κτηματολογικού Φύλλου και Διαγράμματος ΣΠΕΚ) δεν είναι εφαρμόσιμες στην περίπτωση Ρόδου-Κω-Λέρου, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί η μετάπτωση στο ΣΠΕΚ κατά τον τρόπο που προέβλεπαν οι αρχικές διατάξεις του Ν.4934/2022, δηλαδή δεν έχουν συντελεστεί οι κατά το σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου, αναγκαίες προηγούμενες νομικές και τεχνικές εργασίες προσαρμογής (άρθρα 10 παρ. 1,4 παρ. 2. 5 εδ. ε του Ν. 4934/2022) και ειδικότερα, ελλείπει ακόμη:

α) η βάση προσαρμογής των κτηματολογικών μερίδων των πρώην Κτηματολογίων Ρόδου και Κω- Λέρου, με ψηφιοποιημένα πλέον φύλλα με Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (Κ.Α.Ε.Κ.) και β) η βάση προσαρμογής των διαγραμμάτων των ως άνω μερίδων με τα διαγράμματα πλέον του Συστήματος Πληροφορικής του Ελληνικού Κτηματολογίου (Σ.Π.Ε.Κ.), με συνέπεια το παραπάνω Σύστημα να μην υποστηρίζει ακόμη με γεωαναφορά τις ιδιοκτησίες των κτηματολογικών μερίδων των πρώην Κτηματολογίων Ρόδου και Κω-Λέρου.

 

Προτεινόμενη τροπολογία: Να προστεθεί εδάφιο 4 στην παρ. 3 του άρθρου 47 του Ν. 4934/2022.

 

«Επί της εφαρμογής π]ς παρ. 2 του άρθρου 13 του Ν. 2664/1998 (Α '275), ορίζεται ότι μέχρι την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης του άρθρου 10 του Ν. 4934/2022 (ΦΕΚ A100) αντί κτηματολογικού φύλλου, προσκομίζεται πιστοποιητικό καταχώρησης της αγωγής και αντί κτηματολογικού διαγράμματος, προσκομίζεται τοπογραφικό διάγραμμα γεωμετρικών μεταβολών μετά ηλεκτρονικού διαγράμματος (ΚΗΔ) εκτός του Σ Π ΕΚ. του Ελληνικού Κτηματολογίου.»

 

δ. Τεχνικές προδιαγραφές σχεδιαγραμμάτων.

 

Σύμφωνα με το άρθρο 5 περ. ε’ του Ν. 4934/2022, για την προσαρμογή των κτηματολογικών σχεδιαγραμμάτων απαιτείται η ενσωμάτωση της πραγματικής κατάστασης, υπό την προϋπόθεση μη ύπαρξης αμφισβητήσεων.

 

Πρόταση: Να τεθούν υπόψη στους Φορείς (Δικηγορικοί Σύλλογοι Ρόδου και Κω και Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας-Τμήμα Δωδεκανήσου) για την έκφραση της γνώμης τους, οι παράμετροι σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές που θα τηρηθούν για την προσαρμογή στο Σύστημα Πληροφορικής του Ελληνικού Κτηματολογίου (Σ.Π.Ε.Κ.), των κτηματολογικών σχεδιαγραμμάτων των πρώην Κτηματολογίων Ρόδου και Κω-Λέρου, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. ε' του άρθρου 5 του Ν, 4934/202 (Για τη δημιουργία των κτηματολογικών διαγραμμάτων λαμβάνονται υπόψη τα ατομικά διαγράμματα και η προσαρμογή των ορίων σύμφωνα με την υφιστάμενη πραγματική κατάσταση, εφόσον δεν υφίστανται περί αυτών αμφισβητήσεις μεταξύ των όμορων ιδιοκτησιών. Από τη διαμόρφωση των διαγραμμάτων δεν θίγονται οι έννομες συνέπειες που έχουν παραχθεί, συμπεριλαμβσνομένης της αρτιότητας).

 

ε. Συνδυαστική εγγραφή εκκρεμών πράξεων.

 

Βάσει του μέχρι σήμερα ισχύοντος κατά την διοικητική αρχή της εμπιστοσύνης, πάγιο σύστημα του Κτηματολογίου Ρόδου, επί εκκρεμών ανά κτηματολογική μερίδα πράξεων εφαρμοζόταν επί της εγγραφής παλαιοτέρων εκκρεμών πράξεων, συνδυαστική εγγραφή βάσει δικαιολογητικών νεότερων εκκρεμών πράξεων. Η άρση της εφαρμογής εφαρμογής του παραπάνω συστήματος εκ μέρους του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου θα δημιουργήσει πλήθος εκκρεμοτήτων, καθώς και κοινωνικές-οικονομικές-νομικές αναταράξεις στην περιοχή μας.

 

Προτεινόμενη τροπολογία: Να προστεθεί τελευταία παράγραφος στο άρθρο 12 του Ν. 5076/2023.

 

«Επί εκκρεμών ανά κτηματολογική μερίδα πράξεων των πρώην Κτηματολογίων Ρόδου και Κω-Λέρου από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου και του Υποκαταστήματος Κω, εφαρμόζεται επί της εγγραφής παλαιοτέρων εκκρεμών πράξεων, συνδυαστική εγγραφή βάσει δικαιολογητικών νεότερων εκκρεμών πράξεων»

 

Εξ όσων προεκτέθηκαν είναι σαφές ότι η συνύπαρξη θεσμικών και λειτουργικών προβλημάτων έχει δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μείγμα που παραλύει τις συναλλαγές ακινήτων στη Δωδεκάνησο, στερεί από τους πολίτες και τους επαγγελματίες την ασφάλεια δικαίου και υπονομεύει την τοπική οικονομία και ανάπτυξη.

 

Δεδομένου ότι η μετάπτωση από το καθεστώς του Κτηματολογικού Κανονισμού Δωδεκανήσου στο Εθνικό Κτηματολόγιο δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ η κατάργηση του πρώτου χωρίς μεταβατική ρύθμιση έχει δημιουργήσει σοβαρή ανασφάλεια δικαίου.


Δεδομένου ότι οι εκκρεμείς πράξεις ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες, με κίνδυνο μαζικής απόρριψης, ενώ η ψηφιοποίηση παραμένει ανολοκλήρωτη και η ηλεκτρονική πλατφόρμα εμφανίζει σοβαρές ελλείψεις.      


Δεδομένου
ότι η νησιωτικότητα επιβάλλει ειδική μέριμνα για την ενίσχυση της οικονομίας και της ανάπτυξης της Δωδεκανήσου. 

 

Ερωτάται ο Υπουργός:

1.                       Προτίθεστε να προχωρήσετε σε νέα νομοθετική ρύθμιση για την άρση των νομοθετικών κενών, όπως αυτά καταγράφονται στην από 15-9-2025 κοινή επιστολή των επαγγελματιών της Δωδεκανήσου;

2.           Ποιό είναι το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της ψηφιοποίησης και πώς θα διασφαλιστεί η αξιοπιστία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας;

3.           Με ποιο σχέδιο θα ενισχυθεί αμέσως η στελέχωση του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου;

4.           Πότε θα καταβληθούν οι οφειλόμενες αμοιβές στους δικηγόρους εισηγητές και προτίθεστε να αναθεωρήσετε το ύψος τους;

5.           Πώς θα αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις στις τεχνικές πράξεις, δεδομένου ότι οι υφιστάμενοι τεχνικοί δεν έχουν δικαίωμα υπογραφής;

 

Ο ερωτών Βουλευτής

Γεώργιος Νικητιάδης

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
elegktes_enaerias_orkomosia-e1759849463840-1536x822.jpg
Ορκίστηκαν οι 80 νέοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας - 6 θα τοποθετηθούν στην Κω

Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στις εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) η τελετή ορκωμοσίας των πρώτων 80 νέων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ), από το σύνολο των 97, που προβλέπει ο ετήσιος προγραμματισμός για το 2025.

stighmiotipo-othonis-2025-10-07-161522.png
Γ. Χατζημάρκος: Στην Κω, οι εργασίες αποκατάστασης του ΧΥΤΑ προχωρούν με ταχύτητα και συνέπεια

Δείτε τη δήλωση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου.

ΑΓΓΕΛΙΕΣ & ADVERTORIALS
15 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΣΤΗΝ ΚΩ
20 °C
Τρίτη, 7 Οκτωβρίου 9:27ΜΜ
ΕΦΗΜΕΡΕΥΟΝΤΑ
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή κειμένου ή φωτογραφιών χωρίς άδεια.
Made by Reach Web Agency