ΣΤΑ
ΓΡΗΓΟΡΑ
Η ΠΟΕΡΓΙ υποστηρίζει τους εργαστηριακούς γιατρούς στην Κω. Τους Κώους να δούμε ποιος θα τους υποστηρίξει...

ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: «Πολύ λίγα, πολύ αργά» και μια κοροϊδία δίχως τέλος για τους νησιώτες και τις επιχειρήσεις των νησιών μας.

Ξανά στη Βουλή το Μεταφορικό Ισοδύναμο με νέα ερώτηση Νικητιάδη.

stighmiotipo-othonis-2025-06-03-190001.png
iqos_900x200-w-2-msps-(2).jpg
banner_900x200-(5).gif
msps-hiring-900x150-(2).jpg
Πολιτικη Τρίτη, 3η Ιουνίου 2025

Ξανά στη Βουλή το Μεταφορικό Ισοδύναμο με νέα ερώτηση Νικητιάδη

Το συνεχή εμπαιγμό των νησιωτών από την Κυβέρνηση της Ν.Δ. για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, φέρνει ξανά στη Βουλή με νέα ερώτηση του ο Γιώργος Νικητιάδης Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τέως Υφ. Πολιτισμού Τουρισμού. Η ερώτηση απευθύνεται στον Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλειο Κικίλια και κατατέθηκε την Τρίτη 03 Ιουνίου. Ο κ. Νικητιάδης καυτηριάζει τις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Κικίλια περί «εγκρίσεων» και «συνεννοήσεων», τονίζοντας πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι θεσμοθετημένο από το 2018 και δεν απαιτείται καμία πολιτική «διευθέτηση» για την εφαρμογή του. Αντί να τηρεί τις υποχρεώσεις της, η Κυβέρνηση, όπως σημειώνει ο Δωδεκανήσιος Βουλευτής, χρονοτριβεί αδικαιολογήτως, με τις καθυστερήσεις στις πληρωμές προς τους νησιώτες να ξεπερνούν τους 18 μήνες και προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις τα δύο έτη.

Στην ερώτηση του ο υπεύθυνος του Κ.Τ.Ε. Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ κατηγορεί την Κυβέρνηση της Ν.Δ. ότι σκοπίμως αποσιωπά τις πολυετείς οφειλές προς νησιώτες και νησιωτικές επιχειρήσεις αναφέροντας χαρακτηριστικά πως : «Η Κυβέρνηση επιχειρεί να εμφανίσει ως θρίαμβο την εφαρμογή ενός μέτρου που έχει στην πράξη εγκαταλείψει, αποφεύγοντας να αναφερθεί στις εκατοντάδες εκκρεμότητες και καθυστερήσεις που φτάνουν ακόμη και τα δύο χρόνια». Ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ τονίζει «Μέχρι και σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία πληρωμή δικαιούχου του μεταφορικού ισοδύναμου για το έτος 2024 παρά τη δημόσια δήλωση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στις 30 Μαΐου ότι “εγκρίθηκαν 40 εκατ. ευρώ για τον μήνα Μάιο, ποσό που θα κατευθυνθεί στους νησιώτες και στις επιχειρήσεις, για να μετακινούνται περισσότερες φορές με μικρότερο κόστος”».

Η αναξιοπιστία και ο εμπαιγμός της Ν.Δ. προς τους νησιώτες είναι εμφανέστατα καθώς όπως υπογραμμίζει ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ «Στο δελτίο τύπου του Υπουργείου Ναυτιλίας στις 31 Μαΐου 2024, αναφέρεται ότι οι νησιώτες κατέβαλαν 88 εκατ. ευρώ για ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια το 2024, εκ των οποίων θα επιστραφούν μόλις 42 εκατ. ευρώ – δηλαδή λιγότερο από τα μισά», προσθέτοντας : «Από αυτά τα 42 εκατομμύρια, τα 31 εκατ. ευρώ θα αποδοθούν σε φυσικά πρόσωπα και μόλις 9 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε επιχειρήσεις μέχρι την 10η Ιουνίου. Τα υπόλοιπα 2 εκατ. αγνοούνται πλήρως από την ανακοίνωση του Υπουργείου».

Ο Γιώργος Νικητιάδης κάνει ειδική αναφορά στις τεράστιες καθυστερήσεις καταβολής του Μεταφορικού Ισοδύναμου στις επιχειρήσεις των νησιών υπογραμμίζοντας ότι «Οι νησιωτικές επιχειρήσεις δεν έχουν λάβει ακόμη ούτε ένα ευρώ από την επιστροφή του μεταφορικού ισοδυνάμου για το 2023 και αναμένουν τις πληρωμές για το 2022 εδώ και δύο χρόνια». Μάλιστα όπως αποκαλύπτει ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ στην ερώτηση του προς τον Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής : «Η ΚΥΑ που εκδόθηκε στις 31 Μαΐου 2024, δηλαδή την τελευταία ημέρα του Μαΐου, αφορά μόνο τις μετακινήσεις των φυσικών προσώπων του έτους 2024, αγνοώντας πλήρως τις τεράστιες οφειλές προς νησιώτες και επιχειρήσεις για τα έτη 2022 και 2023». Ως ενδεικτικό παράδειγμα της προκλητικής καθυστέρησης της Κυβέρνησης παρατίθεται η περίπτωση του του πλοίου «ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ Ν. ΚΑΡΠΑΘΟΥ 02» που όπως αναφέρεται στην ερώτηση «Ενώ έχει ελεγχθεί πλήρως και έχουν εγκριθεί οι δαπάνες του από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας, η επιχείρηση παραμένει απλήρωτη από το 2022. Δύο χρόνια αναμονής και εμπαιγμού».

 

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ Γ.Νικητιάδης ερωτά τον Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Β. Κικίλια :

  • ·Πότε θα ολοκληρωθούν οι καταβολές για το 2024 σε νησιώτες και επιχειρήσεις; Ποιός είναι ο σχεδιασμός σας για τα οφειλόμενα ποσά των προηγούμενων ετών, του 2022 και 2023;

  • ·Εξετάζετε με ποιόν τρόπο και μέσα θα καταφέρετε να εξασφαλίσετε χρηματοδότηση, ώστε να προχωρήσετε σε γενναίες καταβολές, αποπληρώνοντας το σύνολο των οφειλομένων ποσών και διασφαλίζοντας τις εφεξής έγκαιρες καταβολές προς τους δικαιούχους;

  • ·Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι έλεγχοι των επιχειρήσεων και τι ακριβώς αφορούν, δεδομένου ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν ήδη ελεγχθεί από τις αρμόδιες αρχές, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του πλοίου «ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ Ν. ΚΑΡΠΑΘΟΥ Ο2»; Για ποιο λόγο επιχειρήσεις που έχουν ήδη ελεγχθεί αναμένουν τα δικαιούμενα ποσά για πάνω από δύο χρόνια;

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης

Προς: Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλειο Κικίλια.

Θέμα: Μεταφορικό ισοδύναμο: «Πολύ λίγα, πολύ αργά» και μια κοροϊδία δίχως τέλος για τους νησιώτες και τις επιχειρήσεις των νησιών μας.

Κύριε Υπουργέ,

Την 20η Μαΐου 2025 σε τηλεοπτική σας συνέντευξη δηλώσατε για το Μεταφορικό Ισοδύναμο επακριβώς τα ακόλουθα: «Έχω ήδη συνεννοηθεί με το υπουργείο Οικονομικών και ο κ. Παπαθανάσης έχει εγκρίνει το μεταφορικό ισοδύναμο. Θα είναι για τον Μάιο 40 εκατ. ευρώ, θα μοιραστεί σε όλους τους νησιώτες μας και στις επιχειρήσεις, κατά τόπους στα νησιά, και νομίζω πως αυτό θα δώσει μια ακόμη μεγαλύτερη στήριξη σε αυτό που εμείς θεωρούμε πως είναι συγκριτικό μας πλεονέκτημα, τη νησιωτικότητα, και δυνατότητα σε αυτούς τους ανθρώπους να πάνε από και προς το νησί τους πολλαπλές φορές και αυτό να τους κοστίσει πολύ λιγότερο. Θα ξεκινήσουν να δίνονται μέσα στον Μάιο (τα χρήματα)».

Η παραπάνω δήλωσή σας υπήρξε, δυστυχώς, ένας συνδυασμός δυσνόητων διατυπώσεων, προκλητικότητας και εμπαιγμού για τους δικαιούχους του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Αρχικώς, δύσκολα μπορεί να αντιληφθεί κάποιος τι εννοούσατε μιλώντας για «συνεννόηση» με τον κ. Παπαθανάση, αλλά και σε τι ακριβώς συνίστατο η εκ μέρους του «έγκριση του μεταφορικού ισοδυνάμου». Εξ όσων άπαντες γνωρίζουμε, το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα εν ισχύ μέτρο από το 2018, το οποίο η Κυβέρνησή σας οφείλει να εφαρμόζει και δυνάμει αυτού να καταβάλλει πάραυτα προς τους δικαιούχους τα οφειλόμενα ποσά. Ουδεμία «συνεννόηση» για την εφαρμογή του μέτρου απαιτείται, όπως επίσης ουδεμία «έγκρισή» του εκ μέρους του αρμοδίου Υπουργού Οικονομικών. Τούτο, διότι παρουσιάσατε τα παραπάνω ως την εκ μέρους σας σημαντική ανάληψη δράσης, όταν οι καθυστερήσεις των καταβολών προς τους δικαιούχους ξεπερνούν τους 18 μήνες για τους νησιώτες και τα δύο χρόνια για τις νησιωτικές επιχειρήσεις. Έχετε αργήσει πολύ για να περιαυτολογείτε περί συνεννοήσεων και άμεσων καταβολών.

Πέρα, όμως, από τις διατυπώσεις σας, με την ανωτέρω δήλωσή σας αποδείξατε ότι είστε εντελώς εκτός πραγματικότητας σε ό,τι αφορά το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Αναφερθήκατε στην τάχα «ακόμα μεγαλύτερη στήριξη» που θα παρέχετε στους νησιώτες μας και τις νησιωτικές επιχειρήσεις με την καταβολή των 40 εκ. ευρώ, ώστε να πραγματοποιούν πολλαπλές μετακινήσεις από και προς το νησί τους με δήθεν λιγότερο κόστος, τη στιγμή που οι οφειλές σας προς τους δικαιούχους διαρκώς αυξάνονται, προκαλώντας όλο και περισσότερες συσσωρευμένες υποχρεώσεις για τις νησιωτικές επιχειρήσεις και τις οικογένειες των νησιωτών και τινάζοντας στον αέρα τους οικονομικούς τους προϋπολογισμούς. Έχω επανειλημμένως απευθυνθεί στο Υπουργείο σας επισημαίνοντας ότι με τις παλινωδίες σας έχετε οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις των νησιών μας σε αδιέξοδο. Σε αυτό το πλαίσιο, δύσκολα χαρακτηρίζεται ως «συγκριτικό πλεονέκτημα» η νησιωτικότητα, όταν δεκάδες επιχειρήσεις δίνουν μάχη επιβίωσης και οι πολίτες τα τελευταία 3 χρόνια αντιμετωπίζουν ολομόναχοι τις συνεχείς αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, αδυνατώντας να πραγματοποιούν πολλαπλές μετακινήσεις από και προς το νησί τους. Αντί η Κυβέρνησή σας να απολογείται για αυτήν την κατάσταση, επαίρεται και βαπτίζετε προκλητικώς ως «ακόμα μεγαλύτερη στήριξη» μία απολύτως αποσπασματική καταβολή μετά από τεράστιες καθυστερήσεις. Αυτό δεν είναι στήριξη, είναι ένα ευκαιριακό «μπάλωμα», που δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα που η Κυβέρνησή σας άνευ οιουδήποτε λόγου και αιτίας προκάλεσε στην ομαλότητα και έγκαιρη καταβολή των οφειλομένων ποσών.

Και ενώ υποσχεθήκατε δημοσίως τα ανωτέρω, ο Μάιος παρήλθε και τα χρήματα δεν ξεκίνησαν να καταβάλλονται στους δικαιούχους. Ουδεμία καταβολή πραγματοποιήθηκε εντός του Μαΐου. Αντ’ αυτού, την τελευταία ημέρα του μήνα δημοσιεύθηκε η υπ’ αριθμ. 4111.08-01/1473 ΚΥΑ, με την οποία τροποποιήθηκαν ορισμένες διατάξεις της αρχικής υπ’ αρ. 4796/21-12-2018 απόφασης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, οι οποίες καταλαμβάνουν πληρωμές που θα πραγματοποιηθούν από τη δημοσίευση της απόφασης για μετακινήσεις των ωφελούμενων που έχουν πραγματοποιηθεί από την 1-1-2024 και εφεξής.

Στο πανηγυρικού ύφους Δελτίο Τύπου που εκδώσατε την 31-5-2025 διαλαμβάνετε επακριβώς ότι «..Από τα 88 εκατομμύρια ευρώ που κατέβαλαν, συνολικά, 325.405 νησιώτες για τις μετακινήσεις τους το 2024 (2.050.000 ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια), τα 42 εκατομμύρια επιστρέφονται από το κράτος, εκ των οποίων τα 31 εκατομμύρια καταβάλλονται άμεσα και αφορούν τις μετακινήσεις της περιόδου Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου 2024. Η πίστωση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων ξεκινά την ερχόμενη Δευτέρα, ενώ η Γενική Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής υπό τη συστηματική εποπτεία του αρμόδιου Υφυπουργού, Στέφανου Γκίκα, έχει ήδη ολοκληρώσει την επεξεργασία της λίστας δικαιούχων προς εκκαθάριση, προκειμένου οι πληρωμές να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο 15ημερο. Ταυτόχρονα, ξεκινάει η σταδιακή πληρωμή και των νησιωτικών επιχειρήσεων, με την πρώτη δόση των 9.000.000 ευρώ να πιστώνεται έως την Τρίτη 10/6/2025».

Με άλλα λόγια, μας ανακοινώσατε ότι μόνο για το 2024 οι δικαιούμενοι έχουν καταβάλει από την τσέπη τους 88 εκ. ευρώ για τις μετακινήσεις τους, όταν τους οφείλετε ποσά από το 2ο εξάμηνο του 2022, και χαίρεστε που θα τους επιστρέψετε τμηματικώς και εν ευθέτω χρόνω συνολικώς 42 εκ. ευρώ, ποσό που δεν μπορεί να καλύψει τα οικονομικά ανοίγματα και τις συσσωρευμένες υποχρεώσεις τους, που εξ αιτίας των δικών σας χειρισμών δημιουργήθηκαν. Ουδεμία δε αναφορά υπήρξε στο ανωτέρω Δελτίο Τύπου για τα έτη πριν το 2024 και τις σχετικές οφειλές, όπως ουδεμία αναφορά για τους λόγους της καθυστέρησης των καταβολών και το τι μέλλει γενέσθαι με το μέτρο. Θεωρήσατε μάλλον ότι αρκεί για τους δικαιούχους αυτή η εξαγγελλόμενη μερική καταβολή.

Την ίδια στιγμή, οι δικαιολογίες σας για τις καθυστερήσεις των καταβολών ιδίως προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις έχουν όλες καταρριφθεί. Για παράδειγμα, η εκ μέρους σας επίκληση - ως αιτία της καθυστέρησης - των επανελέγχων των αιτήσεων χρηματοδότησης της 2ης φάσης του 2022 λόγω σοβαρών ενδείξεων καταστρατήγησης της δράσης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου υπήρξε καθόλα προσχηματική, αφού, αν και υπήρχε πλήθος επιχειρήσεων που ελέγχθηκαν και εγκρίθηκαν τα ποσά που τους αναλογούν, χωρίς να διαπιστωθεί οιαδήποτε εκ μέρους τους παράβαση, κλήθηκαν αδικαιολογήτως εντός νέας προθεσμίας να επανακαταθέσουν ένα προς ένα όλα τα παραστατικά και φορτωτικές τους για το δεύτερο εξάμηνο του 2022, αντιμετωπίζοντας νέα ακατανόητη καθυστέρηση και ταλαιπωρία.

Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση του πλοίου «ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ Ν. ΚΑΡΠΑΘΟΥ Ο2», το οποίο εκτελεί τις άγονες γραμμές από το λιμάνι της Κάσου προς το λιμάνι των Πηγαδιών Καρπάθου και επιστροφή, και από το λιμάνι της Κάσου προς τη Σητεία της Κρήτης και επιστροφή. Οι ποσότητες των καυσίμων του πλοίου έχουν ελεγχθεί, εγκριθεί και καταχωρηθεί εμπροθέσμων στη δράση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ενώ έχουν επίσης ελεγχθεί από το τελωνείο της Ρόδου και έχει επιστραφεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Tο εν λόγω πλοίο, μάλιστα, πραγματοποιεί διακομιδές ασθενών επιτελώντας και κοινωνικό έργο, στην πραγματικότητα ιδίοις εξόδοις, αφού οφείλετε χρήματα δύο ετών με τη δικαιολογία ελέγχων που στην πραγματικότητα ήδη έχουν διενεργήσει οι αρμόδιες αρχές.

Δεδομένου ότι οι καθυστερήσεις στην καταβολή των οφειλομένων ποσών του Μεταφορικού Ισοδυνάμου προς τους δικαιούχους ξεπερνούν για τους πολίτες τους 18 μήνες και τις επιχειρήσεις τα δύο χρόνια, ενώ οι εξαγγελθείσες καταβολές αφορούν μόνο τις μετακινήσεις του 2024.

Δεδομένου ότι μέχρι σήμερα επικαλείστε ελέγχους στις επιχειρήσεις των νησιών μας ως δικαιολογία των καθυστερήσεων για την καταβολή των οφειλόμενων ποσών, όταν ορισμένοι έλεγχοι έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, όπως στην ανωτέρω περίπτωση.

Ερωτάται ο Υπουργός:

  • Πότε θα ολοκληρωθούν οι καταβολές για το 2024 σε νησιώτες και επιχειρήσεις; Ποιός είναι ο σχεδιασμός σας για τα οφειλόμενα ποσά των προηγούμενων ετών, του 2022 και 2023;

  • Εξετάζετε με ποιόν τρόπο και μέσα θα καταφέρετε να εξασφαλίσετε χρηματοδότηση, ώστε να προχωρήσετε σε γενναίες καταβολές, αποπληρώνοντας το σύνολο των οφειλομένων ποσών και διασφαλίζοντας τις εφεξής έγκαιρες καταβολές προς τους δικαιούχους;

  • Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι έλεγχοι των επιχειρήσεων και τι ακριβώς αφορούν, δεδομένου ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν ήδη ελεγχθεί από τις αρμόδιες αρχές, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του πλοίου «ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ Ν. ΚΑΡΠΑΘΟΥ Ο2»; Για ποιο λόγο επιχειρήσεις που έχουν ήδη ελεγχθεί αναμένουν τα δικαιούμενα ποσά για πάνω από δύο χρόνια;

Ο Ερωτών Βουλευτής        

Γεώργιος Νικητιάδης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΓΓΕΛΙΕΣ & ADVERTORIALS
15 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΣΤΗΝ ΚΩ
25 °C
Πέμπτη, 5 Ιουνίου 9:31ΜΜ
ΕΦΗΜΕΡΕΥΟΝΤΑ
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή κειμένου ή φωτογραφιών χωρίς άδεια.
Made by Reach Web Agency