Κοινή Ερώτηση 30 Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ με πρωτοβουλία Νικητιάδη για τις εξωφρενικές αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Σφοδρή κριτική στην Κυβέρνηση για τις εξωφρενικές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων!

stighmiotipo-othonis-2025-07-17-184902.png
banner_900x200-(6).gif
Πολιτικη Πέμπτη, 17η Ιουλίου 2025

 ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΝΙΚΗΤΙΑΔΗ

Σφοδρή κριτική στην Κυβέρνηση για τις εξωφρενικές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που απαγορεύουν σε μία ελληνική οικογένεια να καταφέρει να πάει έστω και ολιγοήμερες διακοπές και για την απραξία στη δήθεν λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών ασκούν με κοινή ερώτηση τους που κατέθεσαν στη Βουλή 30 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Επισπεύδων Βουλευτής της ερώτησης είναι ο Βουλευτής Δωδεκανήσου και υπεύθυνος του ΚΤΕ Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Νικητιάδης σε συνεργασία με το Βουλευτή Χίου Σταύρο Μιχαηλίδη και υπευθύνου ΚΤΕ Ναυτιλίας. Η ερώτηση κατατέθηκε την Πέμπτη 17 Ιουλίου και απευθύνεται στους Υπουργούς : Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο και Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής κ. Βασίλη Κικίλια

Συμφώνως με το κείμενο της ερώτησης οι αυξήσεις στους ακτοπλοϊκούς ναύλους είναι δραματικές καθώς αυξήθηκαν κατά 43% από το 2019 έως το 2025 που κυβερνάει η Ν.Δ. την ώρα που ο σωρευτικός πληθωρισμός στο ίδιο διάστημα διαμορφώνεται στο 18%. Οι ανατιμήσεις αυτές, όπως υπογραμμίζεται, καθιστούν απαγορευτική την πρόσβαση των πολιτών στα νησιά της πατρίδας τους, ενώ οδηγούν σε μια πρωτοφανή ταξική διάκριση στο δικαίωμα στις διακοπές. Μάλιστα ένας στους δύο πολίτες δηλώνουν σε σχετικές έρευνες ότι φέτος δεν θα καταφέρει να πάει διακοπές με τα ποσοστά αυτά να φτάνουν και να ξεπερνούν τους 6 στους 10, στην ηλικιακή ομάδα των συνταξιούχων.

Οι πανηγυρισμοί της Κυβέρνησης καταρρίπτονται από τους ίδιους τους αριθμούς. Συμφώνως με συγκριτικά στοιχεία που καταγράφονται στην ερώτηση. Μία τετραμελής οικογένεια με αυτοκίνητο και καμπίνα πληρώνει:

·       984€ για Πειραιά – Ρόδο

·       580€ για Πειραιά – Χανιά

·       617,60€ για Ραφήνα – Νάξο

·       762€ για Πειραιά – Λέσβο

Την ίδια ώρα, σε αντίστοιχες αποστάσεις στη Βόρεια Ευρώπη, όπως Όσλο–Κοπεγχάγη ή Σουηδία–Γερμανία, οι τιμές είναι αισθητά χαμηλότερες – και με μισθούς 2 και 3 φορές υψηλότερους:

·       Στην Ελλάδα, το ταξίδι Πειραιάς–Ρόδος για παράδειγμα με αυτοκίνητο και καμπίνα κοστίζει το 89,4% του μέσου μισθού, ενώ

·       Στη Νορβηγία, το ταξίδι Όσλο–Κοπεγχάγη (μεγαλύτερη απόσταση) κοστίζει μόλις το 23,3% του μισθού.

Η ερώτηση των Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ επικεντρώνεται και στη λειτουργία του λεγόμενου παρατηρητηρίου τιμών του Υπουργείου Ναυτιλίας, κάνοντας λόγο για ένα εργαλείο που:

·       Δεν ενημερώνεται συστηματικώς, με το τελευταίο δελτίο να έχει εκδοθεί τον Μάιο,

·       Δεν καλύπτει το σύνολο των δρομολογίων, αλλά επιλεκτικώς 40 μόνο,

·       Δεν επιτρέπει συγκρίσεις ή εύρεση μεταβολών και

·       Δεν έχει καν μορφή διαδραστικής πλατφόρμας, αλλά αποτελεί ένα απλό pdf.

Ο κ. Νικητιάδης και οι 29 συνυπογράφοντες Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ υπενθυμίζουν ότι η ίδια η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε αποστείλει 5 υποθέσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για διερεύνηση φαινομένων στρέβλωσης του ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα. Ωστόσο, μόνο μία έχει εξεταστεί μέχρι σήμερα, ενώ η κλαδική έρευνα ξεκίνησε μόλις τον Μάιο του 2025, όταν το πρόβλημα είναι γνωστό εδώ και χρόνια.

Οι 30 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ερωτούν τους Υπουργούς Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο και Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής κ. Βασίλη Κικίλια :

·       Πότε θα τεθεί σε λειτουργία ένα σύγχρονο παρατηρητήριο τιμών, με στοιχεία ανά βδομάδα, στο οποίο ο πολίτης θα βλέπει τις αυξομειώσεις των τιμών και θα μπορεί να συγκρίνει για το σύνολο των βασικών γραμμών διάρκειας τουλάχιστον 2 ωρών;

·       Τι θα κάνουν για να αντιμετωπίσουν τις ακόμη και τώρα διψήφιες αυξήσεις;

·       Τι θα κάνουν ώστε η Επιτροπή Ανταγωνισμού να παράγει αποτελέσματα σε εύλογα και πιο σύντομα χρονικά πλαίσια;

·       Γιατί ενώ το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει παραπέμψει προς διερεύνηση 5 υποθέσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από τις οποίες έχει προχωρήσει μόλις 1, δεν επανέρχεται για απαντήσεις και στις υπόλοιπες υποθέσεις;


Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της Ερώτησης

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τους Υπουργούς:

1.      Ανάπτυξης κο Τάκη Θεοδωρικάκο

2.      Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής κο Βασίλη Κικίλια

 

 

Θέμα: Εξωφρενικές αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επί ημερών της Νέας Δημοκρατίας

 

Κύριοι Υπουργοί,

 

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από το 2019 μέχρι και τον Μάϊο του 2025, έχουν αυξηθεί κατά 43%. Ταυτοχρόνως ο σωρευτικός πληθωρισμός, από το 2019 μέχρι το 2024 έχει ανέλθει στο 18,08% και έχει εξαφανίσει οποιεσδήποτε αυξήσεις στους μισθούς συρρικνώνοντας ταυτοχρόνως τόσο τους μισθούς όσο και τις συντάξεις.  

 

Ένας στους δύο πολίτες δηλώνει σε σχετικές έρευνες γνώμης ότι φέτος δεν θα καταφέρει να πάει διακοπές με τα ποσοστά αυτά να φτάνουν και να ξεπερνούν τους 6 στους 10, στην ηλικιακή ομάδα των συνταξιούχων.

 

Με τα παραπάνω δεδομένα, οι θριαμβολογίες στελεχών της Κυβέρνησης για τις μειώσεις σε ελάχιστα μόνο δρομολόγια, φαντάζουν ως κοροϊδία απέναντι σε κάθε πολίτη που έχει ξεχάσει τις διακοπές στα νησιά μας και τείνει να ξεχάσει και τις διακοπές εν γένει.

 

Ακόμη και με τα στοιχεία του προβληματικού παρατηρητηρίου τιμών για το οποίο επαίρεστε, στο 40% των γραμμών που περιλαμβάνει, εμφανίζει αυξήσεις, στο 20% μόνο, μειώσεις και στο 40% οι τιμές είναι ίδιες, ή δεν παρατίθενται στοιχεία.

 

Η ίδια η λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών είναι προβληματική καθώς:

 

1ον Τα αναρτόμενα δελτία τύπου δεν εκδίδονται σε σταθερό χρόνο (πχ στην αρχή κάθε βδομάδας). Η τελευταία ανάρτηση δελτίου τύπου αφορούσε την περίοδο 12/5/2025-18/5/2025. Έκτοτε και εδώ και 1,5 μήνα και ενώ είμαστε στο μέσο της τουριστικής περιόδου, δεν έχει εκδοθεί νέα ανακοίνωση, όταν την προηγούμενη περίοδο, που δεν είχαμε ακόμη τουρισμό εκδιδόταν κάθε εβδομάδα και μια ανακοίνωση.

 

2ον Περιλαμβάνει ενδεικτικώς 40 δρομολόγια και όχι το σύνολο, χωρίς να είναι γνωστό με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν αυτά τα δρομολόγια.

 

 

3ον Το συγκεκριμένο υποτιθέμενο παρατηρητήριο τιμών, δεν είναι τίποτα άλλο από ένα απλό pdf και όχι ένα εργαλείο σύγκρισης τιμών και διακρίβωσης αυξομειώσεων σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.

 

Έτσι λοιπόν διαφημίζετε μειώσεις στις τιμές και αποκρύπτετε ότι την ίδια ώρα υπάρχουν και θηριώδεις αυξήσεις. Αναρωτιόμαστε τι αυξήσεις αποκρύπτονται τελικώς από το σύνολο των δρομολογίων τα οποία είναι σε αριθμό υπερπολαπλάσια των εμφανιζομένων στο παρατηρητήριο τιμών.

 

Περαιτέρω τηρώντας σιγήν ιχθύος, προσπερνάτε δρομολόγια τα οποία ωστόσο περιλαμβάνονται στο προαναφερθέν παρατηρητήριο τιμών, όπως:

 

Για αυτοκίνητα:

1.         Αύξηση 25,44% στο δρομολόγιο Ραφήνα -Τήνος

2.         Αύξηση 20,44% στο δρομολόγιο Τήνος-Μύκονος

 

Το ίδιο συμβαίνει και για επιβάτες όπου έχουμε:

1.         Αύξηση 19,08% στο δρομολόγιο Πειραιάς – Σάμος

2.         Αύξηση 16,96% στο δρομολόγιο Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα

3.         Αύξηση 10,67% στο δρομολόγιο Πειραιάς – Ηράκλειο,

4.         Αύξηση 10,31% στο δρομολόγιο Λαύριο – Κύθνος

5.         Αύξηση 8,2% στο δρομολόγιο Πειραιάς – Χανιά

6.         Αύξηση 5,67% στο δρομολόγιο Ραφήνα – Τήνος

 

Οι παραπάνω αυξήσεις μάλιστα σημειώνονται σε ήδη πολύ υψηλές τιμές. Είναι ενδεικτικό ότι μια τετραμελής οικογένεια με αυτοκίνητο, θέλει σήμερα σχεδόν έναν μισθό μόνο για να μετακινηθεί στα νησιά μας.

 

Συγκεκριμένα:

1.       Πειραιάς – Ρόδος, 876  ευρώ κατάστρωμα ή 984 με τετράκλινη καμπίνα

2.       Πειραιάς – Χανιά 541,5 ευρώ κατάστρωμα ή 580 με τετράκλινη καμπίνα

3.       Ραφήνα – Νάξος 617,60 στο κατάστρωμα

4.       Πειραιάς – Λέσβος 682 ευρώ στο κατάστρωμα ή 762 με καμπίνα

Την ίδια ώρα που σε ίδιες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη οι πολίτες πληρώνουν λιγότερα.

 

Ενδεικτικώς, μια 4μελής οικογένεια με καμπίνα και αυτοκίνητο:

1.       Στο Όσλο (Νορβηγία) – Κοπεγχάγη (Δανία), ανάλογη απόσταση του Πειραιάς – Ρόδος, 911 ευρώ

2.       Στο Trelleborg (Σουηδία) – Rostock (Γερμανία), Ανάλογη απόσταση του Ραφήνα - Νάξος, 430 ευρώ

3.       Στο Hirtshals (Δανία) προς Kristiansand (Νορβηγία), ανάλογη απόσταση με το Πειραιάς – Χανιά, 320 ευρώ

Συγκρίνοντας το μέσο μισθό αυτών των χώρα με την Ελλάδα και το ποσοστό του μισθού τους που διαθέτουν για τις μετακινήσεις, διαπιστώνει κανείς ότι στην Ελλάδα ο πολίτης πληρώνεις 4 και 5 φορές πάνω ως ποσοστό του μισθού για τις μετακινήσεις του για ίδιες αποστάσεις από τον Ευρωπαίο.

 

Για παράδειγμα:

 

Στην Ελλάδα για μια διαδρομή Πειραιάς- Ρόδος, 240 ναυτικών μιλίων πρέπει να δαπανήσει μια τετραμελής οικογένεια με καμπίνα και αυτοκίνητο το 89,4% του μέσου μισθού. Την ίδια ώρα στην Νορβηγία για την διαδρομή Όσλο – Κοπεγχάχη  271 ναυτικών μιλίων, μεγαλύτερης δηλαδή απόστασης ο πολίτης πληρώνει το 23,3% μόνο από τον μισθό του.

 

Έτσι την ώρα που στην Νορβηγία χρειάζεται να εργαστεί κάποιος περίπου 1 βδομάδα για να ταξιδέψει με την οικογένεια του και με αυτοκίνητο σε καμπίνα πλοίου μια απόσταση 271 ναυτικών μιλίων, στην Ελλάδα για μικρότερη διαδρομή (240 ναυτικά μίλια) χρειάζεται να δουλέψει σχεδόν 4 βδομάδες ή 1 μήνα!

 

Προς τι λοιπόν οι πανηγυρισμοί για όλα τα παραπάνω; Μήπως επειδή μειώσατε κατά

50% τα λιμενικά τέλη χαρίζοντας τα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες χωρίς καμία δέσμευση από αυτές για μείωση των τιμών;

 

Ως ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλάγής έχουμε καταθέσει σειρά ερωτήσεων τα τελευταία χρόνια για το ζήτημα αυτό, με πιο πρόσφατη την από τον Ιανουάριο του 2025 υπ. αριθμ. 2974/30-1-2025 ερώτηση, σύσσωμης της Κοινοβουλευτικής μας ομάδας, προς τρία Υπουργεία, μεταξύ των οποίων και αυτό στο οποίο προΐσταστε με θέμα «αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων, Κυβέρνηση παρατηρητής αφαίμαξης των νοικοκυριών».

 

Στην απάντηση της τότε ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβάζουμε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι η αγορά είναι ελεύθερη στις περισσότερες γραμμές άρα δεν έχετε πολλά περιθώρια παρέμβασης.

 

Διαβάσαμε επίσης ότι από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχουν σταλεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) προς διερεύνηση για παραβίαση κανόνων υγιούς ανταγωνισμού 5 περιπτώσεις ενώ τέλος το Υπουργείο σας έχει θέσει σε λειτουργία το παρατηρητήριο τιμών.

 

Δε μας εξηγείτε όμως πως γίνεται, ενώ και στην Ευρώπη υπάρχει ελεύθερη αγορά ελεύθερη και μάλιστα πιο ελεύθερη, εμείς πληρώνουμε με όρους αγοραστικής δύναμης 4-5 φορές επάνω για να πάμε στα νησιά μας.

 

Δεν μας απαντήσατε επίσης γιατί ενώ έχουν σταλεί 5 περιπτώσεις προς διερεύνηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, μέχρι σήμερα έχει διερευνηθεί μόλις 1 και τι κάνατε για να προχωρήσουν και οι υπόλοιπες. Και κυρίως γιατί η κλαδική έρευνα ξεκίνησε μόλις τον Μάϊο του 2025 ενώ το Υπουργείο σας βρίσκεται τόσον καιρό σε αλληλογραφία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τι έχετε κάνει για να επιταχύνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού τις εργασίες και τα αποτελέσματα τους.  

 

Δε μας απαντήσατε τέλος, γιατί έχετε ένα παρατηρητήριο τιμών που λειτουργεί για το θεαθήναι και μόνο, αφού στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου δεν αναρτά και δεν δημοσιοποιεί τιμές δρομολογίων.

 

Και δεν μας απαντήσατε επίσης γιατί παρά τη θηριώδη μείωση τιμών στα λιμενικά τέλη και την μικρή αύξηση των καυσίμων από το 2019 μέχρι σήμερα μόλις κατά 6%-7%, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι αυξημένες κατά 43% σε σχέση με το 2019 και συνεχίζουν ακόμη να ανεβαίνουν κατά 19% 20% και 25%;

 

Δεδομένου ότι οι μισοί πολίτες σε σχετικές έρευνες γνώμης, δηλώνουν αδυναμία να πάνε διακοπές και αρκετοί από όσους θα πάνε δηλώνουν ότι θα πάνε σε συγγενείς και φίλους

 

Δεδομένου ότι παρά τα «δωράκια» της Κυβέρνησης στους ακτοοπλόους οι τιμές των εισιτήριών συνεχίζουν να αυξάνονται και μάλιστα με διψήφια ποσοστά

 

Δεδομένου ότι ο πολίτης πληρώνει 4 και 5 φορές με όρους αγοραστικής δύναμης, παραπάνω από τον κάτοικο της βόρειας Ευρώπης για την μετακίνηση του προς τα νησιά μας

 

Δεδομένου ότι μήνες και χρόνια περιμένουμε αποτελεσματικούς ελέγχους και μετρήσιμα αποτελέσματα από τις αρμόδιες αρχές και ακόμη περιμένουμε και θα περιμένουμε για όσο καιρό θα κυβερνάτε

 

Δεδομένου ότι και η κοροϊδία έχει (;) τα όρια της

 

Ερωτώνται οι Υπουργοί:

1.      Πότε θα τεθεί σε λειτουργία ένα σύγχρονο παρατηρητήριο τιμών, με στοιχεία ανά βδομάδα, στο οποίο ο πολίτης θα βλέπει τις αυξομειώσεις των τιμών και θα μπορεί να συγκρίνει για το σύνολο των βασικών γραμμών διάρκειας τουλάχιστον 2 ωρών;

2.      Τι θα κάνετε για να αντιμετωπίσετε τις ακόμη και τώρα διψήφιες αυξήσεις;

3.      Τι θα κάνετε ώστε η Επιτροπή Ανταγωνισμού να παράγει αποτελέσματα σε εύλογα και πιο σύντομα χρονικά πλαίσια;

4.      Γιατί ενώ το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει παραπέμψει προς διερεύνηση 5 υποθέσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από τις οποίες έχει προχωρήσει μόλις 1, δεν επανέρχεται για απαντήσεις και στις υπόλοιπες υποθέσεις;

 

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

 

1.      Νικητιάδης Γεώργιος

2.      Μιχαηλίδης Σταύρος

3.      Μπιάγκης Δημήτριος

4.      Τσίμαρης Ιωάννης

5.      Γερουλάνος Παύλος

6.      Μάντζος Δημήτριος

7.      Χρηστίδης Παύλος

8.      Αχμέτ Ιλχάν

9.      Βατσινά Ελένη

10.  Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα (Νάντια)

11.  Γρηγοράκου Παναγιώτα (Νάγια)

12.  Δουδωνής Παναγιώτης

13.  Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

14.  Καζάνη Αικατερίνη

15.  Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)

16.  Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας

17.  Λιακούλη Ευαγγελία

18.  Μουλκιώτης Γεώργιος

19.  Νικολαΐδης  Αναστάσιος

20.  Πάνας Απόστολος

21.  Παπανδρέου Γεώργιος

22.  Παππάς Πέτρος

23.  Παρασκευαΐδης Παναγιώτης

24.  Παραστατίδης Στέφανος

25.  Παρασύρης Φραγκίσκος

26.  Πουλάς Ανδρέας

27.  Σπυριδάκη Αικατερίνη

28.  Σταρακά Χριστίνα

29.  Χνάρης Εμμανουήλ

30.  Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
15 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΣΤΗΝ ΚΩ
32 °C
Πέμπτη, 17 Ιουλίου 7:01ΜΜ
ΕΦΗΜΕΡΕΥΟΝΤΑ
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή κειμένου ή φωτογραφιών χωρίς άδεια.
Made by Reach Web Agency