Κυρίες και Κύριοι,
Χαιρετίζω και εγώ με τη σειρά μου το 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο του ενιαίου πια Δήμου Κω. Ένα συνέδριο που γίνεται στην αρχή μιας νέας περιόδου, που μπορεί να γεννά κάποιες ελπίδες. Ένα συνέδριο που γίνεται όμως σε μια δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία.
Επειδή θα έχω την ευκαιρία να αναλύσω τις προτάσεις μας με αφορμή την εισήγησή μας κατά τη 2η συνεδρία, για την ώρα θα σταθώ μόνο στις τέσσερις προϋποθέσεις που βάζουμε για σκέψη και συζήτηση σχετικά με την ανάπτυξη του δήμου μας.
Πρέπει να συμφωνήσουμε ότι ανάπτυξη χωρίς χρήματα δεν μπορούμε να έχουμε. Και επειδή διανύουμε μια δύσκολη περίοδο και δεν είναι σωστό να βάλουμε νέους φόρους στους συνδημότες μας, πρέπει να εισπράξουμε χρήματα από αυτούς που μας χρωστάνε. Και ο μεγαλύτερος οφειλέτης του Δήμου είναι το Κεντρικό Κράτος. Όχι μόνο δεν μας αποδίδει τους παρακρατηθέντες πόρους, αλλά μας έδωσε πολύ λιγότερα χρήματα κατά το 2010 (Κ.Α.Π., Σ.Α.Τ.Α., κτλ.). Πρέπει να διεκδικήσουμε από το κράτος αυτά που μας χρωστά και να τα φέρουμε για επένδυση στο νησί μας,
Πρέπει να διεκδικήσουμε μέσα και αρμοδιότητες από το Κεντρικό Κράτος, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και από την αιρετή Περιφέρεια. Και οι αρμοδιότητες πρέπει να συνοδεύονται από πρόσθετους πόρους. Και δεν το λέμε αυτό, κυρίες και κύριοι, επειδή θέλουμε να υπάρχει μια σχέση εξάρτησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το Κεντρικό Κράτος. Το βάζουμε γιατί αυτό ανήκει στις βασικές υποχρεώσεις του Κεντρικού Κράτους προς την αυτοδιοίκηση,
Ολόκληρος ο μηχανισμός του Δήμου, αφού οργανωθεί σε νέες βάσεις, πρέπει να διατεθεί στην υπηρεσία των συνδημοτών μας. Από την υπάλληλο του πρωτοκόλλου και το γεωπόνο, που πρέπει να βγει από το γραφείο του και να βρεθεί δίπλα στον αγρότη και στον κτηνοτρόφο στη μέση του χωραφιού ώστε να έχουμε Ανάπτυξη στον Πρωτογενή Τομέα, μέχρι τη διοικητική υπάλληλο που θα βοηθήσει τον Ενιαίο Φορέα Τουρισμού στη προβολή του Νησιού μας ώστε να έχουμε Τουριστική Ανάπτυξη, και
Η ανάπτυξη, όποια μορφή κι’ αν πάρει, πρέπει να αφορά όλο το νησί από τη Λάμπη μέχρι τον Άγ. Ιωάννη της Κεφάλου καθώς και όλους τους συμπατριώτες μας. Μόνο έτσι θα έχουμε την κοινωνική συναίνεση που είναι απαραίτητη για τα παραπέρα βήματα.
Κλείνοντας το χαιρετισμό θα ήθελα να εκφράσω μια ευχή. Να μην ακούσουμε πολλά ‘θα’. Ας συμφωνήσουμε σε πέντε απλά πράγματα. Να τα κάνουμε και να τα κάνουμε καλά.
Εύχομαι στο συνέδριο ‘καλή δουλειά’, ‘καλά αποτελέσματα’ και μέσα από την κατάλληλη διάχυση τα αποτελέσματα αυτά να γίνουν κτήμα όλης της κοινωνίας της Κω.
Καλή συνέχεια.
Για τη Δημοτική Παράταξη ‘Ανθρώπινη Κως’
Γιάννης Κρητικός
1ο ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΗΜΟΥ ΚΩ ΦΕΒ 2011
Κυρίες και Κύριοι,
Βρισκόμαστε όλοι εδώ αυτό το διήμερο για να συζητήσουμε και να σχεδιάσουμε την ανάπτυξη του τόπου μας για τα επόμενα τριάντα χρόνια. Ομολογούμε ότι έκλεισε ένας κύκλος και ανοίγει ένας καινούργιος.
Σε αυτή την εναλλαγή των κύκλων σημαντικότατο ρόλο έπαιξε ο Νόμος ‘Καλλικράτης’. Ένας Νόμος που έρχεται σε μια δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία. Με κενά, αδιευκρίνιστα σημεία και αρκετές ασάφειες. Που, όμως, μας αναγκάζει να σχεδιάζουμε πια διαφορετικά. Πέρα από τον σχεδιασμό για την ανάπτυξη των χωριών μας, πρέπει να σχεδιάσουμε και να επενδύσουμε στην Κω ως μια ενιαία αυτοδύναμη ενότητα με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης σε όλους τους τομείς. Για να ισχυροποιηθεί αυτή η αντίληψη χρειάζεται ο κ. Δήμαρχος και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου να αποκεντρώσουν άμεσα αρμοδιότητες και υπηρεσίες καθώς και παραρτήματα των Ν.Π.Δ.Δ. και των Επιχειρήσεων του Δήμου στις Δημοτικές Κοινότητες.
Σε πρώτη φάση πρέπει να επιδιώξουμε την επίλυση των βασικών προβλημάτων που είναι κοινά σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες. Και μιας και τα προβλήματα είναι κοινά, θα πρέπει και η λύση τους να είναι αποτέλεσμα κοινής προσπάθειας. Απαιτείται έτσι συνεργασία και συνεννόηση. Έτσι εμπεδώνεται η έννοια των συνεργατικών δράσεων.
Και αφού εμπεδωθεί η έννοια της κοινής προσπάθειας και των συνεργατικών δράσεων, τότε προχωράμε στον αναπτυξιακό σχεδιασμό του Νησιού μας. Με συγκεκριμένο όραμα, με συγκεκριμένους στόχους και με συγκεκριμένη στρατηγική. Η στόχευση δεν πρέπει να είναι ποσοτική, αλλά ουσιαστική. Δεν πρέπει να ακουστούν πάλι τα πολλά ‘ΘΑ’ . Πρέπει να συμφωνήσουμε σε αυτά τα λίγα που μπορούμε να κάνουμε, και να τα κάνουμε καλά.
Κυρίες και Κύριοι,
Θα ήθελα, με αφορμή τη σημερινή μας συνάντηση, να μοιραστώ μαζί σας τις σκέψεις καθώς και το πως αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη του νέου μας Δήμου.
Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός πρέπει να στοχεύει :
Στη διατήρηση του χρώματος της πόλης και των χωριών με δράσεις που αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη φυσιογνωμία του νησιού, και
Στη στήριξη των συμπατριωτών μας μέσα από ένα αξιόπιστο επιχειρησιακό σχέδιο, στόχοι του οποίου είναι:
η προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης,
η τόνωση της επιχειρηματικότητας,
η προώθηση της απασχόλησης,
η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής,
η προστασία και ανάδειξη του αστικού, περιαστικού και φυσικού περιβάλλοντος,
Η ανάδειξη της Κω σε Τουριστικό και Πολιτιστικό Κέντρο της ευρύτερης περιοχής,
Ως Δήμος πρέπει να επενδύσουμε σε τομείς που σχετίζονται με την ανάπτυξη της Κω. Έχουμε ήδη καταθέσει γραπτά τις προτάσεις μας. Μαζί με τη σημερινή εισήγησή μου θα καταθέσουμε στη Γραμματεία του Συνεδρίου ένα ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης της Κω. Για αυτό, και για να μην κουράσουμε τους συνέδρους θα αναφερθούμε επιγραμματικά στους κυριότερους άξονες και σε ενδεικτικά μέτρα ώστε να δώσουμε το στίγμα μας ως παράταξη.
Περιβάλλον - Ποιότητα ζωής
Μέτρο 1.1.: Περιβάλλον – Ποιότητα Ζωής
Μέτρο 1.2.: Πολεοδομία – Χωροταξία – Έργα Υποδομής
Μέτρο 1.3.: Μεταφορές – Συγκοινωνίες
Μέτρο 1.4.: Διαχείριση απορριμμάτων
Μέτρο 1.5.: Δίκτυα
Τοπική Ανάπτυξη και Οικονομία
Μέτρο 2.1.: Ανεργία - Απασχόληση
Μέτρο 2.2: Τοπική Επιχειρηματικότητα
Μέτρο 2.3: Δημοτική Επιχειρηματικότητα
Μέτρο 2.4: Καινοτόμες Δράσεις Ανάπτυξης
Μέτρο 2.5: Κοινωνική Οικονομία
Κοινωνική Ανάπτυξη
Μέτρο 3.1: Κοινωνική Φροντίδα (Υγεία – Πρόνοια)
Μέτρο 3.2: Πολιτισμός
Μέτρο 3.3: Αθλητισμός
Μέτρο 3.4: Παιδεία
Εσωτερική Ανάπτυξη του Δήμου
Μέτρο 4.1: Αποδοτικότητα
Μέτρο 4.2: Ποιότητα Υπηρεσιών
Μέτρο 4.3: Επιμόρφωση – Κατάρτιση
Μέτρο 4.4: Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών- Ψηφιακός Δήμος
Μέτρο 4.5: Επιτελική Υποστήριξη - Σύγχρονες μορφές οργάνωσης
Μέτρο 4.6: Οικονομική Διαχείριση
Μέτρο 4.7: Συμμετοχικές Διαδικασίες
Μέτρο 4.8: Νομικά Πρόσωπα
Μέτρο 4.9: Πολιτική Προστασία – Διαχείριση κρίσεων
Τουρισμός
Κινητήριος μοχλός ανάπτυξης για το νησί της Κω αποτελεί εδώ και δεκαετίες ο Τουρισμός. Πέρα από την έλλειψη στρατηγικής από το κεντρικό κράτος, τη μονοκαλλιέργεια, την έλλειψη τουριστικής παιδείας και ενός πλαισίου στήριξης των επαγγελματιών, ο Τουρισμός αποτελεί σήμερα πρόταση για την έξοδο από την κρίση. Χρειάζεται :
Συγκεκριμένη στόχευση
Ολοκληρωμένο σχεδιασμό από ειδικούς του χώρου
Προσαρμογή των υπηρεσιών του Δήμου σε νέο ρόλο
Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού
Βασική μας θέση είναι ότι οι όποιες δράσεις για τον Τουρισμό θα πρέπει να διαπερνούν οριζόντια κάθε τομέα και υπηρεσία του Δήμου και όποια δράση προγραμματίζουμε ή εκτελούμε πρέπει να περιέχει και ένα κεφάλαιο για την επίδρασή της στο τουριστικό προϊόν.
Βασικός στόχος παραμένει η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου η οποία είναι ξεκάθαρο πλέον πως δεν εξαρτάται μόνο από τα ελκυστικά οικονομικά πακέτα αλλά προϋποθέτει την ύπαρξη συγκεκριμένων συνθηκών για να ευδοκιμήσει. Έργα υποδομής, η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού και η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών είναι οι βασικότερες προϋποθέσεις.
Μεγάλη σημασία δίνουμε στη διατήρηση της ταυτότητας του νησιού. Πρέπει να κρατήσουμε, να τονίσουμε και να προβάλλουμε αυτά τα στοιχεία που μας κάνουν ξεχωριστό ως προορισμό. Σε αυτά βασίστηκε η τουριστική ανάπτυξη του νησιού επί δεκαετίες. Δεν πρέπει να χάσουμε την ταυτότητά μας. Πρέπει ο Δήμος να δώσει κίνητρα σε όσους προωθούν τα ντόπια προϊόντα στις επιχειρήσεις τους και παράλληλα διατηρούν την παραδοσιακή αρχιτεκτονική στα κτίρια τους (π.χ. ελάφρυνση στα δημοτικά τέλη και φόρους).
Έχουμε το μεγάλο πλεονέκτημα των πολλών και όμορφων παραλιών με γαλάζιες σημαίες, τις οποίες οι επισκέπτες μας απολαμβάνουν. Το πλεονέκτημα των παραλιών μπορεί να χαθεί αν χαθούν οι παραλίες μας εξαιτίας της διάβρωσης των ακτών. Πρέπει άμεσα να ολοκληρωθούν οι σχετικές μελέτες ή να ανατεθούν νέες και να προχωρήσουμε στην προστασία των ακτών. Σε άλλα μέρη της Ελλάδας με παρόμοια προβλήματα κατασκευάζουν ύφαλους μόλους.
Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζει ο τουρισμός της κρουαζιέρας, που είναι ποιοτικός τουρισμός και στηρίζει την οικονομική ζωή της πόλης. Χρειάζεται να επενδύσουμε σε υποδομές όπως επεκτάσεις λιμανιού και μαρίνας Κω και δημιουργία νέων μαρίνων και καταφυγίων σε άλλα μέρη του νησιού.
Σημαντική βοήθεια στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μπορεί να παίξει ο Σχολικός – Μαθητικός Τουρισμός. Αν αναδείξουμε τα μέρη με ιδιαίτερη πολιτιστική – ιστορική αξία καθώς και τις φυσικές ομορφιές του νησιού μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα δελεαστικό πακέτο στους μαθητές από τα υπόλοιπα μέρη της Ελλάδας.
Κατά τον ίδιο τρόπο μπορούμε να επενδύσουμε σε άλλες μορφές τουρισμού όπως πολιτιστικός, αθλητικός, αλιευτικός, φυσιολατρικός, συνεδριακός, θρησκευτικός, αρχαιολογικός, αγροτουρισμός, κτλ.
Πρέπει να παντρέψουμε τον πρωτογενή τομέα, τη μεταποίηση και τον πολιτισμό με στόχο τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος. Για παράδειγμα η Γιορτή Μελιού στην Αντιμάχεια. Γίνεται το πρώτο Σάββατο μετά το Δεκαπενταύγουστο (σταθερή ημέρα) στην περιοχή όπου βρίσκονται το Παραδοσιακό Σπίτι και ο Μύλος του χωριού (ιστορικά μνημεία). Διαφημίζουμε και προωθούμε το μέλι της περιοχής (αγροτικό προϊόν) μέσα από εκδήλωση με παραδοσιακά τραγούδια και χορούς (πολιτιστική εκδήλωση). Όλο αυτό προάγει το τουριστικό προϊόν. Ο Δήμος πρέπει να θεσμοθετήσει έξι τέτοιες γιορτές το χρόνο, μία σε κάθε Δημοτική Κοινότητα όπου θα αναδεικνύεται το συγκεκριμένο αγροτικό ή άλλο προϊόν, σε εκδήλωση που θα γίνεται σε συγκεκριμένο μέρος ιδιαίτερης φυσικής ή ιστορικής σημασίας.
Με τις συντονισμένες πολιτικές, στόχος μας είναι να γίνει η Κως Τουριστικό Κέντρο της ευρύτερης περιοχής και να συνεργάζεται με τα νησιά του Βορείου Συγκροτήματος Δωδεκανήσου και τα απέναντι παράλια.
Κυρίες και Κύριοι,
Αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη σφαιρικά. Όπου ο κάθε τομέας είναι αλληλένδετος με πλήθος άλλων και κάθε παρέμβαση στον ένα επηρεάζει και τους υπόλοιπους. Γι’ αυτό κι επιμένουμε σε συνολικές παρεμβάσεις προσεκτικά σχεδιασμένες ώστε να αποδίδουν πολλαπλά οφέλη.
Ο Δήμος οφείλει να ακούει τους δημότες του. Και με το Νόμο ‘Καλλικράτης’ έχει στα χέρια του ένα πολύτιμο εργαλείο, την Επιτροπή Διαβούλευσης. Με αυτήν την επιτροπή γίνεται πραγματικότητα η ενεργή συμμετοχή των συνδημοτών μας στον αναπτυξιακό σχεδιασμό, διασφαλίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την κοινωνική συναίνεση που απαιτείται.
Έγιναν τα πρώτα βήματα συνεννόησης με τις προσυνεδριακές συζητήσεις. Ο Δήμος πρέπει όμως να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα.
Πρέπει να ακούσει αυτούς για τους οποίους σχεδιάζει το αύριο: τους μαθητές μας. Οι δικές μας αποφάσεις θα κρίνουν το μέλλον αυτών των παιδιών. Οφείλουμε να τους ακούσουμε. Σε επόμενο στάδιο της διαβούλευσης τα μικρότερα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν και τα μεγαλύτερα να γράψουν έκθεση για το πώς βλέπουν το νησί μας σήμερα και τι θα ήθελαν να αλλάξουν.
Πρέπει να ακούσει και τις τοπικές κοινωνίες. Λαϊκές Συνελεύσεις σε κάθε χωριό. Να ακουστούν όλοι.
Πρέπει να ακούσει την ομογένεια. Έχουμε πολλά να μάθουμε από τους ξενιτεμένους μας. Αυτό μπορεί να γίνει και μέσα από τη ιστοσελίδα του Συνεδρίου.
Ο Δήμος οφείλει επίσης να σταθεί δίπλα στους δημότες του. Από τον υπάλληλο που θα εκδίδει τις άδειες ίδρυσης επιχειρήσεων μέχρι το γεωπόνο που πρέπει να αφήσει το γραφείο και να βρεθεί δίπλα στον αγρότη και στον κτηνοτρόφο στη μέση του χωραφιού.
Τέλος, ο Δήμος μπορεί με το νέο Νόμο να συγχρηματοδοτήσει δράσεις αρκεί αυτές να συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη, την περιβαλλοντική προστασία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Κυρίες και Κύριοι,
Η οικονομική κρίση μας προσγείωσε απότομα. Και σαν να μην έφτανε αυτό έχουμε μειωμένα έσοδα από το κεντρικό κράτος ( Σ.Α.Τ.Α. και Κ.Α.Π.). Έχουμε ηθική υποχρέωση να αντιστρέψουμε το αρνητικό κλίμα. Προτείνουμε τη δημιουργία Γραφείου Ανάπτυξης (αν όχι Δήμου Κω) Νομού Δωδεκανήσου στις Βρυξέλες, για έγκαιρη πληροφόρηση για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα.
Είναι η ώρα της ευθύνης και της δράσης. Η κοινωνία περιμένει από εμάς και εμείς πρέπει να στηρίξουμε την κοινωνία. Και μην ακούτε γύρω σας φωνές περί ‘αυτονόητου’. Ένα πράγμα είναι αυτονόητο: πως μπορούμε να πετύχουμε όταν είμαστε όλοι μαζί σε κοινή προσπάθεια. Και αυτό θα το καταφέρουμε ενεργοποιώντας τις ίδιες τις κοινωνίες.
Κυρίες και Κύριοι,
Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τους διοργανωτές του 1ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου της Κω και να τους συγχαρώ για την άψογη διοργάνωση. Πιστεύω να φύγουμε όλοι από εδώ πλουσιότεροι σε γνώση και περισσότερο πρόθυμοι να συνεργαστούμε προς όφελος των συμπατριωτών μας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Για τη Δημοτική Παράταξη ‘Ανθρώπινη Κως’
Γιάννης Κρητικός
Σχέδιο Στρατηγικού Σχεδιασμού
Προγραμματικής Περιόδου
2011 – 2013
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
Ενιαίου Δήμου Κω
Εισαγωγή
Κατά τα στάδια της καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης και της αξιολόγησης της που προηγήθηκαν, ολοκληρώθηκε ο εντοπισμός των κρίσιμων ζητημάτων τοπικής και εσωτερικής ανάπτυξης που θα πρέπει να αντιμετωπίσει ο Δήμος Κω κατά την επόμενη περίοδο προγραμματισμού.
Σκοπός της φάσης αυτής είναι: α) η επιλογή της στρατηγικής που θα ακολουθήσει ο Δήμος Κω μέσω του καθορισμού γενικών στόχων και πολιτικών δράσης για την επίτευξή τους, β) η ομαδοποίηση των γενικών στόχων σε Άξονες και Μέτρα και γ) η διατύπωση του οράματος και των αρχών λειτουργίας και διακυβέρνησης του Δήμου.
Α. Διαμόρφωση Στρατηγικής του Δήμου
Η στρατηγικήενός Δήμου αποτελεί συνεκτικό σύνολο γενικών στόχων και πολιτικών δράσης, που αποσκοπούν στην εκπλήρωση της αποστολής και στην επίτευξη του οράματος του Δήμου.
Όπως φαίνεται στον επόμενο πίνακα, για τις ανάγκες στρατηγικού σχεδιασμού και επιχειρησιακού προγραμματισμού των ΟΤΑ απαιτείται η οριοθέτηση δύο επιπέδων λήψης αποφάσεων: α) Το επίπεδο του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου και β) το επίπεδο των υπηρεσιών του Δήμου και των Νομικών Προσώπων του.
Επίπεδο λήψης αποφάσεων | Προϊόν προγραμματισμού | Περιεχόμενο |
Δημοτικό Συμβούλιο και Δήμαρχος | Στρατηγική | Γενικοί στόχοι και πολιτικές δράσης |
Υπηρεσίες | Σχέδια δράσης | Στόχοι και δράσεις |
Το πρώτο επίπεδο αποφασίζει τη στρατηγική του Δήμου προσδιορίζοντας γενικούς στόχους και πολιτικές δράσης, ενώ το δεύτερο επίπεδο καταρτίζει σχέδια δράσης, προσδιορίζοντας ειδικότερους στόχους και δράσεις για την επίτευξη του κάθε ενός από τους γενικούς στόχους του στρατηγικού σχεδίου.
Η διαμόρφωση της στρατηγικής ενός Δήμου σημαίνει :
τον προσδιορισμό των κρίσιμων ζητημάτων τοπικής ανάπτυξης που θα αντιμετωπίσει ο Δήμος (γενικοί στόχοι τοπικής ανάπτυξης) και
τη διαμόρφωση των κατάλληλων εσωτερικών στρατηγικών επιλογώνπου θα διασφαλίσουν την επιτυχή προσέγγιση των ως άνω γενικών στόχων τοπικής ανάπτυξης (πολιτικές δράσης και γενικοί στόχοι εσωτερικής ανάπτυξης).
Β. Καθορισμός των Γενικών Στόχων Τοπικής Ανάπτυξης
Οι γενικοί στόχοι τοπικής ανάπτυξης επομένως είναι τα κρίσιμα ζητήματα τα οποία πρέπει κατά προτεραιότητα να αντιμετωπίσει ο Δήμος κατά την επόμενη περίοδο, προκειμένου να εκπληρώσει καλύτερα την αποστολή του.
Κρίσιμα ζητήματα που θα αντιμετωπίσει ο Δήμος την επόμενη τετραετία
Γενικοί στόχοι τοπικής ανάπτυξης
Β.1. Καθορισμός των Προτεραιοτήτων του Δήμου Κω
Το εν λόγω Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου Κω προτείνεται, σύμφωνα με την ανάλυση που προηγήθηκε στα προηγούμενα πακέτα εργασίας, να διαρθρωθεί στους εξής Άξονες Προτεραιότητας και στα επιμέρους Μέτρα αυτών.
Β.1.1. ΑΞΟΝΑΣ 1: Περιβάλλον - Ποιότητα ζωής
Περιλαμβάνει τα εξής μέτρα:
Μέτρο 1.1.: Περιβάλλον – Ποιότητα Ζωής
Μέτρο 1.2.: Πολεοδομία – Χωροταξία – Έργα Υποδομής
Μέτρο 1.3.: Μεταφορές – Συγκοινωνίες
Μέτρο 1.4.: Διαχείριση απορριμμάτων
Μέτρο 1.5.: Δίκτυα
Β.1.2. ΑΞΟΝΑΣ 2: Τοπική Ανάπτυξη και Οικονομία
Περιλαμβάνει τα εξής μέτρα:
Μέτρο 2.1.: Ανεργία - Απασχόληση
Μέτρο 2.2: Τοπική Επιχειρηματικότητα
Μέτρο 2.3: Δημοτική Επιχειρηματικότητα
Μέτρο 2.4: Καινοτόμες Δράσεις Ανάπτυξης
Μέτρο 2.5: Κοινωνική Οικονομία
Β.1.3. ΑΞΟΝΑΣ 3: Κοινωνική Ανάπτυξη
Περιλαμβάνει τα εξής μέτρα:
Μέτρο 3.1: Κοινωνική Φροντίδα
Μέτρο 3.2: Πολιτισμός
Μέτρο 3.3: Αθλητισμός
Μέτρο 3.4: Παιδεία
Β.1.4. ΑΞΟΝΑΣ 4: Εσωτερική Ανάπτυξη του Δήμου
Περιλαμβάνει τα εξής μέτρα:
Μέτρο 4.1: Αποδοτικότητα
Μέτρο 4.2: Ποιότητα Υπηρεσιών
Μέτρο 4.3: Επιμόρφωση – Κατάρτιση
Μέτρο 4.4: Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών- Ψηφιακός Δήμος
Μέτρο 4.5: Επιτελική Υποστήριξη - Σύγχρονες μορφές οργάνωσης
Μέτρο 4.6: Οικονομική Διαχείριση
Μέτρο 4.7: Συμμετοχικές Διαδικασίες
Μέτρο 4.8: Νομικά Πρόσωπα
Μέτρο 4.9: Πολιτική Προστασία – Διαχείριση κρίσεων
Διαγραμματικά απεικονίζεται ως εξής:
Άξονες Επιχειρησιακού Προγράμματος
Άξονας 1 Περιβάλλον-Ποιότητα Ζωής
Άξονας 4
Εσωτερική Ανάπτυξη του Δήμου
Άξονας 2
Τοπική Ανάπτυξη και Οικονομία
Άξονας 3 Κοινωνική Ανάπτυξη
Μέτρο 1.1
Περιβάλλον
Μέτρο 2.1
Ανεργία- Απασχόληση
Μέτρο 3.1
Κοινωνική Φροντίδα
Μέτρο 4.1 Αποδοτικότητα
Μέτρο 4.2
Ποιότητα Υπηρεσιών
Μέτρο 1.2
Πολεοδομία και Χωροταξία
Μέτρο 3.2
Πολιτισμός
Μέτρο 2.2
Τοπική Επιχειρηματικότητα
Μέτρο 3.3 Αθλητισμός
Μέτρο 4.3 Επιμόρφωση/ Κατάρτιση
Μέτρο 2.3
Δημοτική Επιχειρηματικότητα
Μέτρο 1.3
Μεταφορές / Συγκοινωνίες
Μέτρο 4.4.
Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών- Ψηφιακός Δήμος
Μέτρο 3.4
Παιδεία
Μέτρο 2.4
Καινοτόμες Δράσεις Ανάπτυξης
Μέτρο 1.4 Διαχείριση Απορριμμάτων
Μέτρο 4.5
Επιτελική Υποστήριξη / Σύγχρονες Μορφές Οργάνωσης
Μέτρο 2.5
Κοινωνική Οικονομία
Μέτρο 1.5
Δίκτυα
Μέτρο 4.6
Οικονομική Διαχείριση
Μέτρο 4.7
Συμμετοχικές Διαδικασίες
Μέτρο 4.8
Νομικά Πρόσωπα
Μέτρο 4.9
Πολιτική Προστασία /Διαχείριση Κρίσεων
Οι γενικοί στρατηγικοί στόχοι είναι οι εξής :
Προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης στην περιοχή μέσω
των δράσεων Προώθησης της οικονομικής μεγέθυνσης μέσω δράσεων τόνωσης της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας
της ενίσχυσης της Κοινωνικής συνοχής μέσα από δράσεις κοινωνικής φροντίδας και μέριμνας, ιδιαίτερα για τις ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες, αλλά και μέσω της αναβάθμισης υποδομών αλλά και διοργάνωση δράσεων σχετικά με την παιδεία, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
Η προστασία και ανάδειξη του αστικού και περιαστικού φυσικού περιβάλλοντος.
Ανάδειξη της πόλης της Κω σε μια ψηφιακή πόλη με την προώθηση των τεχνολογιών πληροφορικής και Επικοινωνιών και της ευρυζωνικότητας.
Ευαισθητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών μέσω της εφαρμογής συμμετοχικών διαδικασιών και προώθηση της κοινωνίας της γνώσης.
Διασφάλιση συμβατών χρήσεων γης για ήπια αστική και περιαστική ανάπτυξη μέσω της εφαρμογής του ΓΠΣ.
Βελτίωση της εσωτερικής οργάνωσης του οργανισμού, προσανατολίζοντας τις εσωτερικές λειτουργίες σε νέα πρότυπα οργάνωσης, εισάγοντας νέες τεχνικές και μεθοδολογίες με στόχο την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών και την ορθολογική κατανομή των πόρων.
Ένταξη στο εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό γίγνεσθαι μέσω της συνεργασίας με φορείς και οργανισμούς σε υπερεθνικά και εθνικά προγράμματα και δράσεις αλλά και της συμμετοχής σε αντίστοιχα δίκτυα.
Στη συνέχεια αναλύονται οι στρατηγικοί άξονες ανάπτυξης ανά μέτρο. Σε κάθε άξονα παραθέτονται τα επιμέρους μέτρα που τους αποτελούν και οι στόχοι αυτών. Τα συγκεκριμένα μέτρα στη συνέχεια της μελέτης θα εξειδικευτούν σε μια σειρά από δράσεις
Γ. Καθορισμός Στόχων ανά Άξονα Προτεραιότητας και Μέτρα
Γ.1. ΑΞΟΝΑΣ 1: Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής
Γ.1.1. Μέτρο 1.1: Περιβάλλον
Επίτευξη υγιεινού, ελκυστικού και καθαρού αστικού περιβάλλοντος.
Αναβάθμιση της λειτουργικότητας και ποιότητας ζωής σε υποβαθμισμένες περιοχές του Δήμου.
Αποδοτική / Οικονομική χρήση ενέργειας με έμφαση στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας κτιρίων και την οικονομικότερη και περιβαλλοντικά καθαρότερη κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των δημοτών.
Επέκταση και αναβάθμιση των χώρων πρασίνου και των κοινόχρηστων χώρων, ενίσχυση της αναλογίας του πρασίνου στις περιοχές πυκνής δόμησης.
Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των παρεμβάσεων της Δημοτικής Αρχής, παρακολούθηση και έλεγχός τους όπου κριθεί απαραίτητο.
Προστασία και ανάδειξη της φυσικής κληρονομιάς του όρους Δικαίου.
Δράσεις Προώθησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργεια (Ανεμογεννήτριες, Φωτοβολταϊκά)
Δράσεις Ευαισθητοποίησης του τοπικού πληθυσμού.
Συνεργασία και Συντονισμός με όμορους ή γειτονικούς Δήμους και τους σχετικούς φορείς.
Μέτρα ελέγχου και αντιμετώπισης της ρύπανσης (ατμόσφαιρας, εδάφους, υδάτων) και των πηγών ακτινοβολίας.
Προώθηση καινοτόμων δράσεων (πχ πράσινες ταράτσες).
Αστική ανάπλαση οικισμών πόλεως Κω και Καρδάμαινας
Έργα προστασίας από τη διάβρωση των ακτών,
Αναβάθμιση ανατολικών παραλιών πόλεως Κω
Διαχείριση της αποκομιδής των απορριμμάτων και του τρόπου επιβολής τελών
Δημιουργία Οργανισμού Περιβάλλοντος με τις κάτωθι αρμοδιότητες :
Κοινωνική Οικολογία -Οικουμανισμός,
Τοπικό (Βιολογικό) Προϊόν της Κω,
Νησί – Κέντρο Υδρογόνου,
Δημιουργία σήματος κατατεθέντος της Κω, πχ τα τοπικά φαναράκια,
Επαναφορά λιμανιού Κω σε διπλής κυκλοφορίας
Λειτουργικές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο για να γίνει φιλικό σε πεζούς, οδηγούς ΙΧ, δικύκλων
Προσδιορισμός της φέρουσας ικανότητας του νησιού σε εγκατεστημένες κλίνες (μελέτη, με βάση την οποία δρούμε ανά περιοχή)
Σύσταση Φορέα Διαχείρισης για τις προστατευόμενες περιοχές του νησιού -Λύση προβλημάτων προστατευόμενων περιοχών
Προστασία των σχηματισμών αμμοθινών και των σχηματισμών παράκτιων κέδρων.
Εκμετάλλευση επιφανειακών υδάτων με μικρά φράγματα και έργα εμπλουτισμού
Μέτρα εξοικονόμησης στην άρδευση
Έλεγχο και καταμέτρηση της παροχής κάθε γεώτρησης,
Αξιοποίηση του μαθηματικού μοντέλου «Μιμίκου»
Διεκδίκηση βελτίωσης της ποιότητας του καυσίμου και της λειτουργίας του εργοστασίου της ΔΕΗ.
Εγκατάσταση δικτύου τηλεθέρμανσης για τη βελτίωση του βαθμού απόδοσης του εργοστασίου της ΔΕΗ
Έναρξη των διαδικασιών εκμετάλλευσης του γεωθερμικού πεδίου της Νισύρου
Επιθετική - μαζική εκμετάλλευση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, με την άρση των γραφειοκρατικών περιορισμών και την εφαρμογή των κινήτρων που ισχύουν για το διασυνδεμένο δίκτυο
Άμεση εφαρμογή ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης – ανακύκλωσης των απορριμμάτων σε όλο το νησί, με εκμετάλλευση των Εθνικών Συστημάτων που λειτουργούν.
Κατασκευή βιολογικών καθαρισμών σε όλο το νησί και των ανάλογων αποχετευτικών δικτύων και δικτύων επαναχρησιμοποίησης του παραγόμενου νερού,
Προώθηση Περιβαλλοντικής Παιδείας. Ίδρυση Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Δημιουργία Εκπαιδευτικού Κατασκηνωτικού χώρου για τους νέους του νησιού,
Αποκατάσταση καταστροφής φοινίκων.
Δράσεις, συνεργασίες με ακαδημαϊκούς και φορείς για την κοινωνική αειφόρο ανάπτυξη, ενημέρωση των πολιτών
Γ.1.2. Μέτρο 1.2: Πολεοδομία – Χωροταξία – Έργα Υποδομής
Δημιουργία προϋποθέσεων για την απόδοση στους δημότες προσιτής, ασφαλούς και προσβάσιμης κατοικίας.
Αισθητική αναβάθμιση κτιριακού αποθέματος.
Έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου και προώθηση των απαιτούμενων διαδικασιών για την ένταξη των νέων περιοχών στο σχέδιο πόλης. Άμεση εφαρμογή χωροταξικού σχεδιασμού.
Ολοκλήρωση και επικαιροποίηση του χωρικού σχεδιασμού και δραστικός περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης και της δόμησης αυθαιρέτων.
Αναβάθμιση κι εξυγίανση του αστικού περιβάλλοντος και του δομημένου χώρου.
Αναπλάσεις
Διευθέτηση χρήσεων γης.
Αντιμετώπιση φαινομένων συγκρούσεων χρήσεων γης.
Δημιουργία διοικητικού κέντρου. Προϋποθέσεις : α) Μελέτη κτιριακής υποδομής. β) Χρήση Ιταλικών κτιρίων. Γ) Μελέτη αστικής ανάπλασης πόλεως με στόχο το εμπορικό και αρχαιολογικό πάρκο.
Δικαστικό μέγαρο. Νέα κτίρια Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Φυλακών, Νοσοκομείου, Μουσείου,
Απόφαση για δημοτικό κτίριο Ασφενδιού,
Κτιριακές υποδομές διοίκησης στις δημοτικές Κοινότητες,
Δημιουργία διεθνούς κέντρου νεότητας στην Κέφαλο,
Περιφερειακή οδός Κεφάλου,
Φωτισμός Επαρχιακής Οδού,
Παραλιακή οδός νήσου ήπιας κυκλοφορίας,
Περιφερειακός πόλεως,
Ολοκλήρωση Πολεοδομικής μελέτης Καρδάμαινας, Καμαρίου Οικισμού Κεφάλου, Νέας Αλικαρνασσού, Αγίου Νεκταρίου, Παραδεισίου,
Πολεοδόμηση οικισμών και περιοχών γενικού πολεοδομικού σχεδίου πόλης,
Βιοτεχνική Ζώνη, Κτηματολόγιο, Κέντρο πολλαπλών χρήσεων στην Αντιμάχεια,
Δημιουργία Ενιαίου Οργανισμού ύδρευσης,
Ύδρευση Καρδάμαινας, Κεφάλου, Αντιμάχειας,
Αποχετεύσεις Καρδάμαινας, Αντιμάχειας, Κεφάλου, Πυλίου, Ασφενδιού,
Γ.1.3. Μέτρο 1.3: Μεταφορές – Συγκοινωνίες
Αποτελεσματικός κυκλοφοριακός σχεδιασμός.
Ενίσχυση της Συντήρησης Τοπικού Οδικού Δικτύου.
Προώθηση της βαδισιμότητας.
Ενδυνάμωση της Δημοτικής Συγκοινωνίας.
Δράσεις Μείωσης της χρήσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου.
Αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, μείωσης των αέριων ρύπων και των επιπέδων θορύβου που σχετίζονται με το αυτοκίνητο.
Αντιμετώπιση του προβλήματος της στάθμευσης με μέτρα διέλευσης και οργανωμένης στάθμευσης οχημάτων.
Προώθηση εναλλακτικών παρεμβάσεων (προώθηση ποδηλατοδρόμων, δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, πεζοδρομήσεις).
Διασύνδεση των χώρων (με δράσεις όπως οι πράσινες διαδρομές).
Προσβασιμότητα σε σημαντικά μεταφορικά δίκτυα (π.χ. Αστική - Υπεραστική Συγκοινωνία, σύνδεση με Αεροδρόμιο και λιμάνια της Κω - άλλα λιμάνια).
Κατασκευή νέου Λιμένα Κω,
Κατασκευή μόλου πρόσδεσης Κρουαζιεροπλοίων,
Επέκταση Μαρίνας,
Επέκταση Λιμένα Καμαρίου,
Κατασκευή προβλήτας στο Τιγκάκι, Μαρμάρι, Κέφαλο και ιαματικές πηγές,
Εκσυγχρονισμός λιμένα Μαστιχαρίου
Δημιουργία ενιαίου φορέα συγκοινωνιών
Διαχείριση στόλου οχημάτων Δήμου
Γ.1.4. Μέτρο 1.4: Διαχείριση Απορριμμάτων
Βελτίωση του επιπέδου καθαριότητας της περιοχής.
Μεγιστοποίηση ποσοστών ανακύκλωσης αποβλήτων.
Διάδοση μεθόδων οικιακής ανακύκλωσης / κομποστοποίησης κλπ.
Δράσεις ενθάρρυνσης και συντονισμού για τη συμμετοχή των επιχειρήσεων στις σχετικές πολιτικές.
Δράσεις Ευαισθητοποίησης – Δημοσιότητας στον Τοπικό Πληθυσμό.
Διαχείριση Ογκωδών Αντικειμένων.
Βιολογικοί Καρδάμαινας, Δικαίου, Κεφάλου, Αντιμάχειας, Τριτοβάθμια επεξεργασία, επανάχρηση αποβλήτων,
Μετάβαση ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ επεξεργασία, ανακύκλωσης,
Επαναπροσδιορισμός της αποκομιδής και της τιμολογιακής πολιτικής των απορριμμάτων
Γ.1.5. Μέτρο 1.5: Δίκτυα
Ολοκληρωμένη διαχείριση για τα όμβρια.
Εκσυγχρονισμός και επέκταση του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης
Εκσυγχρονισμός και επέκταση δικτύου δημοτικού φωτισμού.
Προώθηση της Ευρυζωνικότητας.
Σύνδεση Δήμου Κω με άλλους Δήμους της χώρας και της Ευρώπης & ανάπτυξη κοινής / παράλληλης δράσης, συνεργασίας, αδελφοποίησης, διατήρηση και ενδυνάμωση των υπάρχοντων.
Γ.2. ΑΞΟΝΑΣ 2: Τοπική Ανάπτυξη και Οικονομία
Γ.2.1. Μέτρο 2.1: Ανεργία – Απασχόληση
Δράσεις προκατάρτισης, κατάρτισης και δια βίου εκμάθησης των κατοίκων της περιοχής καθώς και προώθησης της επιχειρηματικότητας.
Δράσεις προγραμματισμού, συντονισμού και αποτελεσματικής εφαρμογής των μέτρων για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την ενίσχυση της απασχόλησης
Ανάπτυξη των απαραίτητων εσωτερικών Δομών και Μηχανισμών που θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση της ανεργίας και της προώθησης της απασχόλησης.
Στοχευμένες δράσεις για ειδικές πληθυσμιακές ομάδες οι οποίες αντιμετωπίζουν αυξημένα προβλήματα όπως η ένταξη των γυναικών στην αγορά εργασίας μέσω μέτρων συνδυασμού οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής,
Προώθηση Καινοτόμων Δράσεων (πχ Το γραφείο διαχείρισης χρόνου και τα ευέλικτα ωράρια βρεφικών και παιδικών σταθμών θα ενισχύσει την επαγγελματική πορεία των γυναικών.)
Δημιουργία υποστηρικτικών δομών που θα διευκολύνουν τις πληθυσμιακές ομάδες που πλήττονται (πχ βρεφονηπιακοί σταθμοί για τις νεαρές μητέρες)
Γ.2.2. Μέτρο 2.2. Τοπική Επιχειρηματικότητα
Έργα υποδομής και μέτρα πολιτικής που βελτιώνουν την ελκυστικότητα της περιοχής ως εμπορικό κέντρο, κέντρο εστίασης και αναψυχής και κέντρο παροχής πολιτιστικών, αθλητικών δραστηριοτήτων.
Δράσεις κατάρτισης, επανακατάρτισης και προώθησης της δια βίου εκπαίδευσης των επιχειρηματιών κυρίως σε νέες τεχνολογίες.
Δράσεις ενημέρωσης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης του επιχειρηματικού κόσμου για τις νέες ευέλικτες μορφές εργασίας και τις αρχές της κοινωνικής εταιρικής ευθύνης.
Προώθηση δράσεων προγραμματισμού, συντονισμού και αποτελεσματικής εφαρμογής των μέτρων για την ενίσχυση της απασχόλησης δηλαδή την ανάπτυξη των απαραίτητων Δομών και Μηχανισμών.
Προώθηση συνδυασμένης ενεργοποίησης τοπικών φορέων και ανθρώπινου δυναμικού για την προώθηση θεμάτων τοπικής ανάπτυξης.
Ενίσχυση δομών και δράσεων για την ενδυνάμωση της ψηφιακής οικονομίας.
Ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Ανάπτυξη δραστηριοτήτων της Ναυτιλιακής εταιρείας
Εκσυγχρονισμός και επέκταση των δραστηριοτήτων της ΒΙΜΕΛ (μέλι)
Παραγωγή και μεταποίησης γεωργοκτηνοτροφικών προϊόντων
Παραγωγή και μεταποίηση φαρμακευτικών φυτών.
Δημιουργία φορέα προστασίας και εκμετάλλευσης αλιευτικού πεδίου.
Παραγωγή και εκμετάλλευση αδρανών υλικών
Συνεργατικές δράσεις τουριστικών επιχειρήσεων (προβολή πόλεως)
Κέντρο Γεωργικής Ανάπτυξης στο Πυλί.
Προστασία, Ανάδειξη και εκμετάλλευση των περιαστικών δασών.
Συνεδριακός – Πανεπιστημιακός Τουρισμός,
Τακτική διαρκούς προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων,
Συγκρότηση Ομάδων Επιστημόνων & συμπολιτών ανά πεδίο / τομέα δράσης
Αναβάθμιση Οικισμού Καρδάμαινας,
Αναβάθμιση της περιοχής λίμνης Πυλίου,
Αναβάθμιση και εκμετάλλευση της ευρύτερης περιοχής της Αλυκής,
Αναβάθμιση του ορεινού όγκου Δικαίου
Γ.2.3. Μέτρο 2.3. Δημοτική Επιχειρηματικότητα
Μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας των επιχειρήσεων για την προσαρμογή τους στη σημερινή πραγματικότητα - αναμόρφωση της λειτουργίας τους σε στοχευμένους νέους τομείς π.χ δημιουργία κοινωνικών επιχειρήσεων στα πλαίσια της κοινωνικής οικονομίας ή δημιουργία εταιρικών σχέσεων.
Στελέχωση της επιχειρήσεων με εξειδικευμένο δυναμικό για την προώθηση του νέου ρόλου τους.
Αναδιοργάνωση του τομέα διαφήμισης και παράλληλα κατάλληλη πολιτική εκ μέρους άλλων υπηρεσιών του Δήμου.
Ενεργοποίηση για την επίτευξη διαχρονικής συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας (π.χ η κατάρτιση ενός διαχρονικού προγράμματος χορηγιών)
Καθιέρωση νέων δράσεων που προωθούν την κοινωνικοπολιτιστική δράση της δημοτικής επιχειρηματικότητας όπως: α) προώθηση της κοινωνικής οικονομίας στην περιοχή, β) σχέσεις συνεργασίας με τον ευρωπαϊκό χώρο και γ) εμπλοκή σε προγράμματα διαδημοτικής συνεργασίας.
Προώθηση νέων τομέων δραστηριοποίησης της ΔΗΚΕΚ (Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση), που σχετίζεται με το πρότυπο ανάπτυξης της περιοχής και τις προγραμματισμένες δράσεις.
Εμπορικό και αρχαιολογικό πάρκο πόλεως
Γ.2.4. Μέτρο 2.4. Καινοτόμες Δράσεις ανάπτυξης
Αξιοποίηση του χώρου των φυλακών με τη δημιουργία πάρκου εναλλακτικού χαρακτήρα.
Προώθηση εναλλακτικών δράσεων στις περιοχές του περιαστικού πρασίνου όπως η δυνατότητα δημιουργίας κέντρου Βιολογικής καλλιέργειας στο Ψαλίδι.
Συνεργασία με τον Ακαδημαϊκό χώρο για προώθηση της καινοτομίας.
Προώθηση των δράσεων Ψηφιακής οικονομίας.
Συμμετοχή σε δίκτυα για την προώθηση και ενίσχυση της καινοτομίας.
Γ.2.5. Μέτρο 2.5. Κοινωνική Οικονομία
Πρόγραμμα ενημέρωσης του τοπικού πληθυσμού.
Δημιουργία δικτύου συνεργασίας με γειτονικούς δήμους και την Περιφέρεια για την ανταλλαγή πληροφοριών και καλών πρακτικών.
Προώθηση της κοινωνικής οικονομίας - ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του δημόσιου τομέα για τις δυνατότητες της κοινωνικής οικονομίας.
Εκπαίδευση και προετοιμασία συμμετεχόντων και απασχολούμενων.
Ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και των τοπικών φορέων για τις υπηρεσίες, τα προϊόντα και τους κοινωνικούς στόχους των επιχειρήσεων.
Ίδρυση και οργάνωση υποδομών των επιχειρήσεων.
Σύναψη συμβάσεων με ΟΤΑ, δημόσιους φορείς, εθελοντικές οργανώσεις και ιδιώτες.
Επιλεκτική συνεργασία με αντίστοιχους οργανισμούς του εξωτερικού.
Παρακολούθηση και αξιολόγηση των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων.
Προώθηση της εταιρικής ευθύνης και αντίστοιχη επιβράβευση.
Γ.3. ΑΞΟΝΑΣ 3: Κοινωνική Ανάπτυξη
Γ.3.1. Μέτρο 3.1 Κοινωνική Φροντίδα
Αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών με στόχο τον προγραμματισμό και το συντονισμό των δράσεων καθώς και την αναβάθμιση της οργάνωσης των υποδομών και του ανθρώπινου δυναμικού των υπηρεσιών.
Διασύνδεση και Αξιοποίηση όλων των κρατικών υπηρεσιών κοινωνικής πολιτικής μέσα από διαδικασίες ενημέρωσης και συνεργασίας για την παραπομπή δημοτών με κοινωνικά αιτήματα στις αντίστοιχες υπηρεσίες στις περιπτώσεις που η κοινωνική υποδομή του Δήμου δεν είναι επαρκής ή είναι ανύπαρκτη.
Συνεργασία με εθελοντικές οργανώσεις και ΜΚΟ που προσφέρουν κοινωνικές υπηρεσίες στην περιοχή της Κω, αλλά και ευρύτερα (ειδικά για τους δημόσιους οργανισμούς π.χ Εκκλησία, φιλανθρωπικά ταμεία, ΟΚΑΝΑ, κλπ).
Χάραξη μακροχρόνιας και ολοκληρωμένης κοινωνικής πολιτικής.
Προώθηση των δράσεων δημοσιότητας των κοινωνικών υπηρεσιών και καθιέρωση μηχανισμών επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία.
Αύξηση της Προσπελασιμότητας στις κοινωνικές υπηρεσίες.
Προώθηση νέων θεσμών όπως για παράδειγμα του κοινωνικού λειτουργού ανά γειτονιά.
Δημιουργία νέων κοινωνικών δομών με αποκέντρωση των υπηρεσιών σε ολόκληρη την πόλη.
Εσωτερική αναδιοργάνωση της σχετικής διεύθυνσης κοινωνικών υπηρεσιών.
Προώθηση στοχευμένων δράσεων για τις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού μέσα από διαδικασίες έρευνας.
Δημιουργία ευέλικτων ωραρίων.
Δημιουργία ειδικών προγραμμάτων σε συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες όπως για παράδειγμα η εφαρμογή του προγράμματος πρόληψης της παιδικής παχυσαρκίας.
Ενίσχυση και ενδυνάμωση των δομών πρωτοβάθμιας περίθαλψης με τη δημιουργία αστικού κέντρου υγείας.
Προώθηση καινοτόμων δράσεων (όπως δράσεις τηλεϊατρικής-τηλεπρόνοιας).
Ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής από τα κάτω, μέσω της ενδυνάμωσης της γειτονιάς. Αξιοποίηση και στήριξη του δυναμικού της γειτονιάς μέσα από την ενίσχυση της οικογένειας, του σχολείου και των εθελοντικών οργανώσεων για την πρόληψη αρνητικών επιπτώσεων στους νέους και την άμεση στήριξη των ευπαθών ομάδων.
Προώθηση και στήριξη του εθελοντισμού.
Δημιουργία του θεσμού των ανοικτών σχολείων.
Προληπτική Ιατρική
Πρωτοβάθμια υγεία
Υπηρεσίες υγείας στους επισκέπτες
Εκσυγχρονισμός παιδικών σταθμών – ολοήμερη λειτουργία
ΕΠΕ Κοινωνικής Οικονομίας σε υπηρεσίες κοινωνικής μέριμνας
Υποστήριξη της Ιεράς Μητρόπολης στην αναβάθμιση του Γηροκομείου,
Κέντρα Δημιουργικής απασχόλησης ηλικιωμένων - Ένταξη ηλικιωμένων ΚΑΠΗ σε δράσεις κοινωνικοποίησης,
Τηλε-πρόνοια, δημιουργία συστήματος τηλεϊατρικής με ανάδοχο εταιρεία από το e-KOS,
Βοήθεια στο σπίτι
Γ.3.2. Μέτρο 3.2 Πολιτισμός
Δημιουργία συγκεκριμένης πολιτιστικής ταυτότητας του Δήμου η οποία να καλύπτει εναλλακτικές μορφές τέχνης και κουλτούρας έτσι ώστε να αποδώσει ένα συγκεκριμένο στίγμα στο Δήμο.
Αναβάθμιση και κατασκευή πολιτιστικών υποδομών.
Διαδημοτική συνεργασία για την ανάπτυξη πολιτιστικών δράσεων.
Συνεργασία του Δήμου με τους υφιστάμενους πολιτιστικούς φορείς της πόλης και ενίσχυση του εθελοντισμού στις πολιτιστικές δραστηριότητες.
Αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσα από την καλύτερη συνεργασία και διοίκηση των δημοτικών φορέων για την ανάπτυξη του πολιτισμού, τη βελτίωση των υποδομών, του εξοπλισμού και του ανθρώπινου δυναμικού.
Προώθηση της κοινωνίας της γνώσης.
Αποκέντρωση των πολιτιστικών δράσεων
Μελέτη για τις πολιτιστικές προτιμήσεις και ανάγκες των κατοίκων με σκοπό τη μελλοντική διαμόρφωση μιας συνεκτικής πολιτιστικής πολιτικής.
Κατασκευή νέου Μουσείου.
Ανασκαφή και ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων (Αρχαίο Στάδιο, Αρχαίο Θέατρο),
Σε συνεργασία με τον ιατρικό σύλλογο και άλλους φορείς προώθηση και διεκδίκηση αναγνώρισης του Ασκληπιείου ως μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO.
Συνεργασία με όλους τους θεματικά σχετικούς ΜΚΟ του νησιού, αλλά και αντίστοιχους από την υπόλοιπη Ελλάδα, δράσεις αδελφοποίησης.
Δημιουργία εμπορικού και παραδοσιακού πολιτισμικού κέντρου στην Αντιμάχεια
Γ.3.3. Μέτρο 3.3 Αθλητισμός
Προώθηση μαζικού αθλητισμού μέσω κατασκευής νέων αθλητικών υποδομών, μέσω δράσεων αναβάθμισης υφιστάμενων δομών και εφαρμογής αθλητικών προγραμμάτων.
Αξιοποίηση διαθέσιμων χώρων.
Ενίσχυση μέσω του θεσμού των ανοικτών σχολείων.
Διοργάνωση δραστηριοτήτων υπερτοπικής εμβέλειας.
Προώθηση του Οικογενειακού αθλητισμού (πεζοπορίες, θαλάσσιο σκι, εκμάθηση κολύμβησης στη θάλασσα).
Διερεύνηση δυνατότητας ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών αθλητισμού στην περιοχή του όρους Δικαίου (και ιδιαίτερα της νεολαίας του Δήμου) στα αθλήματα της αναρρίχησης, πεζοπορίας, ορεινής ποδηλασίας.
Αθλητικές υποδομές εξυπηρέτησης τοπικών αναγκών
Διεθνές Κέντρο Νεότητας στην Κέφαλο.
Γ.3.4. Μέτρο 3.4 Παιδεία
Χωροθέτηση των νέων σχολικών μονάδων και νέα χωροκατανομή των σχολικών κτιρίων (ενίσχυση των ήδη υπαρχόντων σχολικών μονάδων του νησιού).
Ολοκληρωμένο πρόγραμμα σε συνεργασία με τις σχολικές επιτροπές για την αποτελεσματικότητα στις δράσεις συντήρησης.
Πρόβλεψη των απαραίτητων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και πολεοδομικών παρεμβάσεων που θα εξασφαλίζουν τη σύντομη και ασφαλή πρόσβαση στους σχολικούς χώρους.
Δημιουργία συνοδευτικών εγκαταστάσεων (αθλητική υποδομή, πολιτιστικές εγκαταστάσεις) που θα στηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία
Δράσεις Διαμόρφωσης Σχολικών Αυλών και δημιουργία χώρων πρασίνου.
Διασύνδεση της ακαδημαϊκής κοινότητας με το λαϊκό πανεπιστήμιο και με την ευρύτερη τοπική κοινωνία (εφαρμογή πιλοτικών καινοτόμων δράσεων).
Ανάπτυξη πολιτικών για τη νεανική παραβατικότητα
Πολιτιστικά προγράμματα νέων τους θερινούς μήνες (π.χ αναδάσωση, εκδρομές σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, δραστηριότητες στα σχολεία κλπ).
Ανάπτυξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία μέσα από ενημέρωση και συμβουλευτική του Δήμου στα σχολεία.
Περιορισμός της σχολικής διαρροής με εξατομικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη των οικογενειών και των παιδιών τους που εγκαταλείπουν το σχολείο.
Πλήρης ενεργοποίηση του τοπικού συμβουλίου παραβατικότητας.
Συμπλήρωση – βελτίωση κτιριακών υποδομών
Συνεργατικό σχολείο
Μετατροπή του Δήμου σε σημείο συνάντησης εθνικών – υποεθνικών δράσεων, θεματικά συνέδρια, καινοτόμα πρωταθλήματα – διαγωνισμοί, και των σχολείων μέσο εκκόλαψης της ιδέας αυτής σε συνεργασία μαζί τους.
Γ. 4. ΑΞΟΝΑΣ 4: Εσωτερική Ανάπτυξη του Δήμου
Γ.4.1. Μέτρο 4.1 Αποδοτικότητα
Αποτελεσματική λειτουργία με επίκεντρο την ποιότητα, τη διαφάνεια και τη δημοκρατικότητα.
Αύξηση της παροχής του αριθμού αλλά και της ποιότητας των υπηρεσιών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Εφαρμογή επιτυχημένων προτύπων διαχείρισης από τον ιδιωτικό τομέα, που δύναται να εφαρμοσθούν και στο δημόσιο χώρο.
Διοίκηση μέσω στόχων.
Ορθολογικοποίηση της κατανομής των πόρων βάσει της αξιολόγησης των εκροών.
Γ.4.2. Μέτρο 4.2 Ποιότητα Υπηρεσιών
Σταδιακή ενσωμάτωση νέων σύγχρονων προτύπων διαχείρισης που θα ενδυναμώσει τις δυνατότητες μέτρησης και αξιολόγησης του ΟΤΑ, αναφορικά με τις υπηρεσίες και τις διαδικασίες λειτουργίας του.
Διαδικασίες ελέγχου και συμμετοχής από τους χρήστες.
Ενδυνάμωση διαδικασιών από τα υπηρεσιακά στελέχη.
Δημιουργία νέων δομών για την ποιοτική εξυπηρέτηση του πολίτη.
Υποστηρικτικές δράσεις για την ποιοτική λειτουργία των υπηρεσιών.
Συντήρηση και επέκταση δημοτικών κτιρίων.
Αναβάθμιση Τεχνικού Εξοπλισμού
Υπηρεσιακές μονάδες, στελέχωση
Κτιριακές υποδομές.
Μηχανολογικός εξοπλισμός.
Νέο Management
Σύγχρονο Μάρκετινγκ Οργανισμών & Υπηρεσιών,
Εκπαίδευση - επιμόρφωση – κατάρτιση δημοτικών υπαλλήλων,
Μελέτη οργάνωσης του Οργανισμού Εσωτερικής υπηρεσίας με αξιοποίηση του τοπικού επιστημονικού δυναμικού
Γ.4.3. Μέτρο 4.3 Επιμόρφωση -Κατάρτιση
Λειτουργίες διαρκούς επιμόρφωσης υψηλού επιπέδου των αιρετών και του προσωπικού.
Εξασφάλιση διαρκούς επιστημονικοτεχνικής υποστήριξης των αιρετών και του προσωπικού.
Ενδυνάμωση δομών και προγραμμάτων επιμόρφωσης – κατάρτισης.
Συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς του Δημόσιου (ΕΚΔΔ, ΕΣΤΑ, ΙΤΑ, ΕΕΤΑΑ κλπ) αλλά και ιδιωτικού τομέα.
Αξιοποίηση των εσωτερικών ανθρώπινων πόρων ως επιμορφωτές
Γ.4.4. Μέτρο 4.4 Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών- Ψηφιακός Δήμος
Προώθηση της ευρυζωνικότητας τόσο σε επίπεδο της πόλης όσο και στο εσωτερικό του οργανισμού.
Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων εφαρμογών από τους υπαλλήλους.
Αναβάθμιση και εμπλουτισμός του υπάρχοντος λογισμικού του Δήμου.
Σύνδεση σε ενιαίο δίκτυο όλων των υπηρεσιών του Δήμου (intranet-extranet).
Αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει το εθνικό δίκτυο Σύζευξις.
Αξιοποίηση του υπό κατασκευήν έργου διαδικτυακής πύλης (Portal)
Παροχή πολλαπλών ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες.
Συνεργασίες με τον ιδιωτικό χώρο προς όφελος της τοπικής κοινότητας.
Αξιοποίηση των προοπτικών που προσφέρουν τα Επιχειρησιακά Προγράμματα “Ψηφιακή Σύγκλιση” και “Διοικητική Μεταρρύθμιση” στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
Διαδημοτικές Συνεργασίες και με του αρμόδιους φορείς της αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ, ΕΕΤΑΑ, ΚΕΔΚΕ κλπ).
Συμμετοχή σε δίκτυα ψηφιακών πόλεων.
Διασύνδεση με την ακαδημαϊκή κοινότητα.
Προώθηση των ηλεκτρονικών συμμετοχικών δράσεων.
Προώθηση πολιτικών χρήσης ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών)
Προώθηση εναλλακτικών μορφών απασχόλησης (τηλεργασία)
Οργάνωση Ολοκληρωμένου Δημοτικού Πληροφοριακού Συστήματος
Ηλεκτρονική Διοίκηση - Ψηφιακός Δήμος, Υπηρεσία «e-Kos, Δήμος e-λεκτρονικά Ανταγωνιστι-ΚΩΣ»,
Δράσεις σύνδεσης με τα ευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας, τηλεπικοινωνιών, μεταφορών για σύγκλιση & συνοχή με άλλους ευρωπαϊκούς δήμους.
Γ.4.5. Μέτρο 4.5. Επιτελική Υποστήριξη - Σύγχρονες Μορφές οργάνωσης
Πληροφόρηση για τις εξελίξεις στο ευρύτερο εξωτερικό περιβάλλον.
Αναδιαμόρφωση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας.
Πληροφόρηση, τεκμηρίωση, πρόβλεψη των εξελίξεων στη περιοχή του Ο.Τ.Α.
Συμμετοχή στις διαδικασίες Ανάλυσης – Σχεδιασμού / Προγραμματισμού – Παρακολούθησης / Αξιολόγησης.
Συντονισμός και συνεργασία με άλλους φορείς που εμπλέκονται στις αναπτυξιακές και προγραμματικές διαδικασίες όπως επί του συγκεκριμένου οι Αναπτυξιακοί Σύνδεσμοι Νοτίου Αιγαίου, η Περιφέρεια, τα υπουργεία κλπ .
Συνεργασία και εκπροσώπηση (μετά από συμφωνία με την πολιτική ηγεσία) σε εθνικούς και υπερεθνικούς οργανισμούς όπως IULA, eurocities, Local Agenda 21 κλπ.
Συνεργασία και διασύνδεση με τον ακαδημαϊκό χώρο.
Συμμετοχή και διεκδίκηση χρηματοδοτήσεων από το ΕΣΠΑ.
Εμπλοκή για την ολοκλήρωση εξειδικευμένων διαδικασιών (όπως πχ η πιστοποίηση τελικών δικαιούχων).
Γ.4.6. Μέτρο 4.6 Οικονομική Διαχείριση
Ορθολογικοποίηση της κατανομής των οικονομικών πόρων.
Πηγές Χρηματοδότησης.
Κοστολόγηση παρεχόμενων Υπηρεσιών Δραστηριοτήτων και Έργων.
Διαμόρφωση τετραετούς Προϋπολογισμού.
Ισοσκελισμός Παθητικού – Ενεργητικού (Έσοδα = Έξοδα), ανταπόδοση φορολογικών εσόδων με δημοτικά έργα.
Γ.4.7. Μέτρο 4.7 Συμμετοχικές Διαδικασίες
Σχεδιασμός νέων μορφών συμμετοχής (πχ συμμετοχικό τεχνικό πρόγραμμα, συμμετοχικός προϋπολογισμός).
Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας αναφορικά με τις συμμετοχικές διαδικασίες.
Προώθηση της Ηλεκτρονικής Δημοκρατίας.
Προώθηση της δημιουργίας συλλογικοτήτων και για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες όπως οι οικονομικοί μετανάστες.
Γ.4.8. Μέτρο 4.8 Νομικά Πρόσωπα
Σχεδιασμός σύμφωνα με το “καλλικρατικό” πλαίσιο.
Σχεδιασμός σύμφωνα με τους στόχους προτεραιότητας.
Δράσεις συντονισμού.
Ορθολογική Κατανομή των πόρων.
Γ.4.9. Μέτρο 4.9 Πολιτική Προστασία – Διαχείριση κρίσεων
Σχεδιασμός προγράμματος Πολιτικής Προστασίας και κινητοποίηση φορέων σε τοπικό επίπεδο.
Δράσεις συντονισμού φορέων πολιτικής προστασίας σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο.
Προώθηση εθελοντισμού.
Παροχή στήριξης/ ενθάρρυνσης σε ομάδες πολιτών ώστε να φρουρούν – προστατεύουν τον τόπο, πχ Εντευκτήριο, ΜΚΟ κ.ά., οργάνωση συνάντησης με αυτούς τους φορείς από το Γραφείο Τύπου
Σημαντικό ρόλο ως προς αυτήν την κατεύθυνση έχει και το ΓΠΣ το οποίο προβλέπει σε κάθε πολεοδομική ενότητα την ανάπτυξη ενός πολεοδομικού κέντρου γειτονιάς. Επίσης, στον άξονα της πολεοδομίας του επιχειρησιακού σχεδίου προβλέπεται η δημιουργία χώρων πρασίνου και πεζοδρομήσεων για την ενίσχυση αυτού του κέντρου.
Η απάντηση της υπεύθυνης του Δημοσιογραφικού τμήματος του Κostv.
Ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του, από τη θαλάσσια περιοχή του Μαστιχαρίου.
Συνελήφθησαν στην Κω τρία μέλη του κυκλώματος. Κατασχέθηκαν 12.760 ευρώ, 820 πακέτα λαθραία τσιγάρα, πλωτό σκάφος κ.α.
Ένα ιστορικό κεφάλαιο για την τουριστική ανάπτυξη της Κω αλλάζει σελίδα.