Εισήγηση Δημάρχου Κω, Κώστα Καΐσερλη στη Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κω, της 10ης Φεβρουαρίου 2012, για τα θέματα Χωροταξικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού
Ο Χωροταξικός και Πολεοδομικός Σχεδιασμός αποτελούν βασικές προτεραιότητες για το Δήμο λόγω της αναγκαιότητας τους για τον ορθολογικό σχεδιασμό και την βιώσιμη ανάπτυξη.
Μετά τη σχετική απόφαση της Δημοτικής Αρχής για την εκπόνηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου καθώς και την εκπόνηση των πολεοδομικών μελετών από τα στελέχη του Δήμου, η Υπηρεσία της Πολεοδομίας προετοιμάστηκε προς αυτή την κατεύθυνση. Μετά την καταγραφή των εκκρεμοτήτων που ήταν αρκετά επίπονη εργασία ξεκίνησε η εκπόνηση των απαραίτητων εργασιών και η προεργασία για τα επόμενα βήματα που είναι απαραίτητα για την ομαλή πορεία και εξέλιξη των μελετών.
Με την υπ’ αριθμ. 1304/17-11-2011 (ΦΕΚ-345/Α.Α.Π./23-12-2011) Απόφαση του Γεν. Γραμματέα Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ξεκίνησε η διαδικασία της σύνταξης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δήμου Κω, στο σύνολο των διοικητικών του ορίων.
Για την εκπόνηση της μελέτης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου νήσου Κω μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί ο παρακάτω εργασίες:
Αναλυτικότερα έχουν εκτελεσθεί οι κάτωθι ενέργειες ανά αναφορική ενότητα :
Φυσικό Περιβάλλον
Πολιτιστικό, Ιστορικό Περιβάλλον
Χωροταξική διάρθρωση, Χρήσεις γης
Η υπηρεσία προχωρεί στη σύνταξη των χαρτών που αφορούν στην πρώτη φάση με προγραμματισμό ολοκλήρωσης το Μάιο του 2012.
Οι απαραίτητες υποστηρικτικές εργασίες θα ανατεθούν στην Κοιν.Σ.Επ. ΓΑΙΟΡΑΜΑ.
Το κόστος της ολοκλήρωσης του ΓΠΣ έχει εκτιμηθεί ότι ανέρχεται στις 215.000 ευρώ (βλ. ΕΠ. Ιππόδαμος)
Το κόστος εκπόνησης του απαραίτητου νέου Γ.Π.Σ για την κατηγορία μόνο των πολεοδομικών και χωροταξικών μελετών ανέρχεται στο ποσό των 491.080 ευρώ βάσει των σχετικών προδιαγραφών που λαμβάνουν υπόψη την έκταση και τον πληθυσμό των οικισμών. Εκτός από το συγκεκριμένο ποσό θα πρέπει να προστεθεί το κόστος της γεωλογικής και περιβαλλοντικής μελέτης καθώς και το κόστος των τοπογραφικών υποβάθρων που ξεπερνούν τις 300.000 ευρώ.
Για τον οικισμό της Κεφάλου η μελέτη ανατέθηκε το 2000. Λόγω μη έγκρισης του Γ.Π.Σ η α’ φάση της Πολεοδομικής μελέτης εγκρίθηκε το 2008.
Σήμερα υπάρχουν ακόμη οι παρακάτω εκκρεμότητες :
Χωρίς την ολοκλήρωση των παραπάνω δεν είναι δυνατό να ολοκληρωθεί η Πολεοδομική μελέτη και να ξεκινήσει η Πράξη εφαρμογής.
Η ανάθεση έγινε το 2001. Ο μελετητής έχει εκπονήσει τη μελέτη μέχρι το Β΄ στάδιο δηλαδή πρακτικά έχει καταλήξει σε πρόταση. Η πρόταση δεν αναρτήθηκε, ενώ δεν έχει λάβει υπόψη :
Οι υποστηρικτικές αυτές μελέτες δεν έχουν εκπονηθεί.
Για την ολοκλήρωση της μελέτης θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι παραπάνω εργασίες και να γίνουν οι απαραίτητες αναθεωρήσεις που προφανώς θα υπάρξουν.
Μετά την έγκριση της Π.Μ. να ξεκινήσει η Πράξη Εφαρμογής.
Η υπογραφή της σύμβασης έγινε το 1998. Το 2009 παραλήφθηκε η Γ’ φάση της Π.Μ και στάλθηκε στο ΥΠΕΚΑ το Νοέμβριο του 2011.
Από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ επισημάνθηκαν ελλείψεις που πρέπει να συμπληρωθούν. Για την έκκριση της μελέτης είναι απαραίτητο :
Μετά την έγκριση της Π.Μ. μπορεί να ξεκινήσει η Πράξη Εφαρμογής
Η πολεοδομική μελέτη ολοκληρώθηκε και στάλθηκε στο Τμήμα ΠΕ.ΧΩ. Δωδ/σου το 2009 για έγκριση.
Παραμένει σε εκκρεμότητα γιατί, βάσει του σχετικού απαντητικού εγγράφου του ΠΕΧΩ, δεν υπάρχουν οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις από το Υπουργείο Ανάπτυξης και επιστράφηκε ο φάκελος για να συμπληρωθεί.
Εάν η Π.Μ. εγκριθεί με τις διατάξεις του Ν.2545/1997 η εισφορά σε γη ορίζεται στο 30% και χρειάζονται εγκρίσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης και σύσταση φορέα διαχείρισης, ενώ εάν εγκριθεί με τις διατάξεις του Ν.2508/97 (άρθρο 20 παράγραφος γ) η εισφορά σε γη υπολογίζεται αναλογικά και δεν απαιτούνται περαιτέρω εγκρίσεις.
Για την ολοκλήρωση της μελέτης απαιτείται :
Η Πολεοδομική μελέτη ανατέθηκε το 2000. Έγινε ανάρτηση 08/2003 και κατατέθηκαν ενστάσεις οι οποίες εκδικάστηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο το 2003.Το 2004 αποφασίστηκε από το Δ.Σ. η έναρξη των διαδικασιών σύνταξης των πράξεων εφαρμογής της Βιοτεχνικής Ζώνης και της Ν. Αλικαρνασσού.
Προκειμένου για την ολοκλήρωση της μελέτης, στις 26-01-2010 δημοπρατήθηκε η «Κτηματογράφηση Επικαιροποίηση Πολεοδομική Μελέτη - Πράξη Εφαρμογής της πολεοδομικής ενότητας Ν. Αλικαρνασσού (ΠΕ9) Δήμου Κω». Λόγω υποβολής ένστασης κατά της τεχνικής αξιολόγησης και της πρόσφατης εκδίκασης της από το Σ.τ.Ε δεν έγιναν περαιτέρω ενέργειες.
Έχει ολοκληρωθεί η γεωτεχνική έρευνα και η μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας στην περιοχή και έχουν παραδοθεί από το ΙΓΜΕ. Δεν στάλθηκαν στο Υ.ΠΕ.ΚΑ για έγκριση γιατί πρέπει να προσαρμοστούν σε τοπογραφικό υπόβαθρο με συντεταγμένες ΕΓΣΑ’87. Αυτό θα γίνει όταν ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση της περιοχής.
Το 2005 έγινε ανάρτηση της πολεοδομικής μελέτης και κατατέθηκαν ενστάσεις. Εκκρεμεί η εκδίκαση των ενστάσεων.
Εκπονήθηκε μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας η οποία ανατέθηκε στις 2006 η οποία χρειάζεται συμπλήρωση βάσει των οδηγιών της αρμόδιας Υπηρεσίας.
Για την ολοκλήρωση της μελέτης απαιτείται :
Μετά τα παραπάνω μπορεί να γίνει έναρξη της ΠΕ.
Η μελέτη ανατέθηκε το 2000. Το 2005 έγινε ανάρτηση της πολεοδομικής μελέτης και κατατέθηκαν ενστάσεις. Εκκρεμεί η εκδίκαση των ενστάσεων. Ανατέθηκε και εκπονήθηκε γεωλογική μελέτη . Το 2009 στάλθηκε για να εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο Κω η μελέτη για την γεωτεχνική έρευνα του οικισμού. Επίσης έχει ολοκληρωθεί η γεωλογική καταλληλότητα η οποία όμως ενδέχεται να τροποποιηθεί μετά την οριοθέτηση των ρεμάτων. Για την ολοκλήρωση της πολεοδόμησης πρέπει :
Μετά την Έγκριση της Π.Μ. μπορεί να γίνει η έναρξη της ΠΕ.
Εντός του ΓΠΣ βρίσκονται δύο περιοχές προς πολεοδόμηση. Πρόκειται για την περιοχή μεταξύ ορίου επέκτασης και οικισμού Παραδεισίου με έκταση περίπου 422 στρ, καθώς και το ενδιάμεσο τμήμα μεταξύ Επέκτασης Σχεδίου Πόλεως και Πλατανίου (περιοχή από Άγιο Νεκτάριο -Εβραϊκά Ταφιά – Επαρχιακή οδό, περίπου 1048 στρ).
Για τις πολεοδομήσεις στις περιοχές αυτές προτείνεται η αξιοποίηση της δυνατότητας θεσμοθέτησης Ζώνης Ενεργού Πολεοδομίας. Για την κατανόηση των πλεονεκτημάτων της πρότασης δίδονται τα παρακάτω στοιχεία :
Οι πολεοδομικές μελέτες επέκτασης- αναθεώρησης των οικισμών και των πόλεων όπως εφαρμόζονται σήμερα βασίζονται κύρια στις διατάξεις του 1337/83 και του 2508/97 τόσο ως προς την εισφορά σε γη των συμμετεχόντων ιδιοκτησιών για την εξασφάλιση των κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων, όσο και ως προς την εισφορά σε χρήμα για την χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων υποδομής των πολεοδομικών ενοτήτων.
Κατόπιν η ενιαία μεν (για όλη την πολεοδομούμενη έκταση) αλλά συγχρόνως πολύπλοκη και χρονοβόρα πράξη εφαρμογής, έρχεται να καθορίσει κατά κύριο λόγο τα τμήματα που αφαιρούνται από κάθε ιδιοκτησία ως εισφορά σε γή, τα τμήματα που μετατρέπονται σε χρηματική εισφορά, καθώς και εκείνα που ρυμοτομούνται για κοινόχρηστους χώρους ή καταλαμβάνονται για κοινωφελείς σκοπούς. Επίσης περιγράφονται τα τμήματα των ιδιοκτησιών που ανταλλάσσονται με άλλα ίσης αξίας, τα τμήματα που προσκυρώνονται σε γειτονικές ιδιοκτησίες κλπ.
Καθόσον λοιπόν η εισφορά σε γη συναρτάται με το μέγεθος των ιδιοκτησιών και όχι με τις ανάγκες της κάθε περιοχής έχουμε το φαινόμενο να μην αρκεί η εισφορά σε περιοχές μικρών ιδιοκτησιών ενώ αντίστοιχα υπερεπαρκεί σε περιοχές με μεγάλες ιδιοκτησίες χωρίς την δυνατότητα «εξομάλυνσης» των δεδομένων.
Αυτό οδηγεί σε περίπλοκους «Πίνακες Πράξης Εφαρμογής» και σωρεία ενστάσεων και αντιδικιών με τελικό αποτέλεσμα την τρομακτική καθυστέρηση στην απόδοση ορθά οργανωμένης «πολεοδομημένης γης» στους πολίτες με αντίστοιχη έξαρση τόσο της δυσαρέσκειας όσο και της «εκτός σχεδίου άναρχης δόμησης».
Έτσι με τα παραπάνω δεδομένα είμαστε αναγκασμένοι να διερευνήσουμε το σύνολο του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον πολεοδομικό σχεδιασμό για την ενεργοποίηση διαδικασιών και μέσων που θα διασφαλίζουν:
Τα παραπάνω εξασφαλίζονται με την «ενεργοποίηση» δύο μεθόδων πολεοδομικού σχεδιασμού που ξεφεύγουν από την «πεπατημένη» των πολεοδομικών μελετών περιοχών «κανονιστικών όρων δόμησης». Αυτές οι μέθοδοι είναι η θεσμοθέτηση Ζωνών Ενεργού Πολεοδομίας (ΖΕΠ) που σύμφωνα με τα ισχύοντα είναι :
«...Η με βάση πλήρη πολεοδομικό σχεδιασμό και με την επέμβαση του κράτους, ή του φορέα που εξουσιοδοτείται από αυτό, αναμόρφωση υφιστάμενων ή δημιουργία νέων πολεοδομικών συγκροτημάτων, που εξυπηρετούν λειτουργικά τις ανάγκες της οργανωμένης κοινωνικής διαβίωσης ή απασχόλησης των κατοίκων και ανταποκρίνονται στα φυσικά, οικονομικά και αισθητικά δεδομένα της περιοχής».
Με τον όρο «Ενεργός Πολεοδομία» εννοούμε την επέμβαση για ανάπτυξη, κυρίως με οργανωμένη δόμηση, μιας νέας περιοχής ή την ανάλογη δυναμική παρέμβαση για την ανάπλαση μιας παλιάς.
Η πολεοδομική μελέτη ΖΕΠ, είναι στην ουσία όχι τόσο ένα σχέδιο χρήσης εδάφους σε συνδυασμό με ρυμοτομικό σχέδιο – αν και περιλαμβάνει στοιχεία και από τα δύο- αλλά κυρίως μια Μελέτη Πολεοδομικής Διάταξης με παρουσίαση και των κτιρίων στο πολεοδομικό σχέδιο, ενώ και ο βαθμός λεπτομέρειας και των υπόλοιπων στοιχείων είναι πολύ μεγαλύτερος, όπως πχ. σε μια μελέτη Οργανωμένης Δόμησης. Σημαντικό πλεονέκτημα του παραπάνω τρόπου δράσης είναι η διασφάλιση του 35% της συνολικής έκτασης από εισφορά σε γη πράγμα που σημαίνει αφενός την υψηλότερη ποιότητα περιβάλλοντος για τους κατοίκους, αφετέρου το μικρότερο δυνατό κόστος για τον Δήμο υλοποίησης του σχεδιασμού.
Και η θεσμοθέτηση Ζωνών Αστικού Αναδασμού (ΖΑΑ) που σύμφωνα με τον ορισμό τους :
«Αστικός αναδασμός μέσα σε ΓΠΣ είναι το σύνολο των διαδικασιών, οι οποίες αποσκοπούν στην πολεοδομική ενεργοποίηση αυτής με τη συνεισφορά των ιδιοκτησιών τους από όλους τους ιδιοκτήτες για τη δημιουργία ή διαμόρφωση και εκ νέου παραχώρηση σε αυτούς οικοδομήσιμων γενικά χώρων που να εξυπηρετούν τις χρήσεις γης που προβλέπονται για την οικεία ζώνη. Τα οικόπεδα που δημιουργούνται με τον αναδασμό και παραχωρούνται στους ιδιοκτήτες που συνεισέφεραν ακίνητα, με τα κτίσματα ή άλλες εγκαταστάσεις που τυχόν υπάρχουν σε αυτά πρέπει να έχουν ίση τουλάχιστον αξία με την αξία του συνόλου του ακινήτου που συνεισέφερε ο καθένας μετά την αφαίρεση της εισφοράς σε γη..»
Το κόστος για τις μελέτες Κτηματογράφησης Πολεοδόμησης Πράξης Εφαρμογής εκτιμάται βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας και τους πιστοποιημένους λογαριασμούς των υπό εξέλιξη αντίστοιχων μελετών στα 900 ευρώ/ στρ. μη συμπεριλαμβανομένων των γεωλογικών μελετών και των υποστηρικτικών μελετών όπως είναι η οριοθέτηση των ρεμάτων.
Πρακτικά για την συνέχιση των μελετών που βρίσκονται υπό εξέλιξη απαιτείται το ποσό περίπου των 2.000.000 ευρώ (βάσει των ενεργών συμβάσεων) ενώ περίπου 3.500.000 εκτιμάται το ποσό που πρέπει να δαπανηθεί μέσω αναθέσεων για τους οικισμούς Αγ. Νεκταρίου και Παραδεισίου μαζί με τις νέες πολεοδομήσεις στις περιοχές εντός ΓΠΣ Πόλης Κω.
Το κόστος ολοκλήρωσης των Πολεοδομικών Μελετών και των ΠΕ από την Υπηρεσία με τη συνδρομή της Κοιν. Σ.Επ ΓΑΙΟΡΑΜΑ 2.080.000 ευρώ (βλ.ΕΠ Ιππόδαμος).
Η μεταγραφή των πράξεων εφαρμογής εκκρεμεί ως γνωστόν πάνω από 20 χρόνια.
Έχει συσταθεί η ομάδα έργου από την Κοιν.Σ.Επ. ΓΑΙΟΡΑΜΑ και έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός για την υλοποίηση του έργου σε συνεργασία πάντα με τους αρμόδιους του Κτηματολογικού γραφείου.
Ο Δήμος θα υποστηρίξει την διαδικασία με όλους τους δυνατούς τρόπους για την επίλυση του χρόνιου αυτού προβλήματος.
Μέσω ειδικής Προγραμματικής Σύμβασης θα προσφέρει χώρο, εξοπλισμό και οικονομική στήριξη στην ομάδα έργου.
Ενημερωτική ημερίδα για τις διαδικασίες πρόσληψης εργατικού δυναμικού από την Ινδία στην Ελλάδα
Τήν Πέμπτη 19 Ἰουνίου στίς 7.00 μ.μ. στήν Αἴθουσα τῆς Πνευματικῆς Ἑστίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κώου καί Νισύρου
Η κηδεία του θα τελεστεί τη Δευτέρα 16 Ιουνίου, στις 12:00 στον Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού στο Μαστιχάρι.
Την Κυριακή 15 Ιουνίου το 3ο μεγάλο του πάρτι, για αυτό το καλοκαίρι!