Σας ενημερώνουμε ότι μετά από δημοσιεύματα των εφημερίδων και αυτοψία που έγινε στο χώρο της πλατείας Κονίτσης , διαπιστώθηκε η καθαίρεση από τα συνεργεία του Δήμου ολόκληρης της σύνθεσης του σιντριβανιού – γλυπτού.
Η πλατεία όπως αναφέρει στο δημοσίευμα της εφημερίδας η συνάδελφος Ιουλία Κ. Παπαευτυχίου, διαμορφώθηκε προ εικοσαετίας μετά από ενημέρωση του κοινού, με την παρουσίαση της μελέτης στους κατοίκους, που τότε ήταν όλοι σύμφωνοι. Η μελέτη εγκρίθηκε από το τότε Δημοτικό συμβούλιο και εκτελέστηκε με όλες τις νόμιμες διαδικασίες. Η πλατεία είναι αφιερωμένη «Στη μνήμη αυτών των οποίων τα όργανα δίνουν ζωή σε συνανθρώπους μας», αφού ξεκίνησε με την πρώτη δωρεά της Νεραντζούλας Χατζηαγγελή, για τη μεταμόσχευση του συζύγου της Δημήτρη Κιτρίνα(†).
Την ευθύνη της διαμόρφωσης είχε ο τότε πρόεδρος του Τμήματος Εσωτερικής Γλώσσας και Επικοινωνίας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Ε.Μ.Π., ο Καθηγητής Γιάννης Λιάπης (†), σημαντική μορφή της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Ο αρχιτέκτονας και γλύπτης Αλέξανδρος Πατσούρης (1955-1998), δημιουργός του γλυπτού με τίτλο «Κύματα», το οποίο ήταν τοποθετημένο στο σιντριβάνι, ήταν από τους πλέον ταλαντούχους της εποχής μας και «έφυγε» μόλις 43 χρόνων , με την επιθυμία να αναρτηθεί πάνω στη βάση του γλυπτού του μια μικρή μπρούντζινη πινακίδα με το όνομά του, τις ημερομηνίες γέννησης και θανάτου του και τον τίτλο του έργου του. Δυστυχώς, μεταγενέστερες παρεμβάσεις απογύμνωσαν την πλατεία από τον αρχικό της εξοπλισμό (κάδοι απορριμμάτων , ποδηλατοστάτες και φωτιστικά σώματα), με αποκορύφωμα την καθαίρεση του σιντριβανιού –γλυπτού στις 27 Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους.
Η πλατεία Κονίτσης ήταν από τους λίγους δημόσιους χώρους, που είχαν αρχιτεκτονική άποψη. Ήταν μια σύγχρονη πρωτότυπη, καλαίσθητη επέμβαση –προσαρμοσμένη στο οικιστικό περιβάλλον, η οποία αναδείκνυε τα στοιχεία της τοπικής ιταλικής αρχιτεκτονικής ιδιαιτερότητας με σύγχρονο σχεδιασμό, Έργο σε ανθρώπινη κλίμακα που όριζε με σαφήνεια τους άξονες κίνησης- και τους λειτουργικούς χώρους με την κατασκευή του σιντριβανιού –γλυπτού με το υδάτινο στοιχείο χωρίς να προκαλεί σύγχυση. Ήταν μια σύγχρονη αντιμετώπιση του δημόσιου χώρου, που βελτίωνε την αισθητική του και προκαλούσε το ενδιαφέρον των επισκεπτών.
Δυστυχώς παρά την σπουδαιότητα της συνολικής σύνθεσης καθαιρέθηκε με συνοπτικές διαδικασίες , χωρίς την εφαρμογή της προβλεπόμενης νόμιμης διαδικασίας και χωρίς να υπάρχει καμιά έγκριση για την καθαίρεση του, ούτε και σχετική μελέτη για την νέα ανάπλαση της πλατείας. Αναρωτιέται κανείς για την σκοπιμότητα τέτοιων ενεργειών , όταν απαιτούνται άδειες και εγκρίσεις οποιοδήποτε ιδιωτικού ακάλυπτου χώρου.
Σύμφωνα με το Ν.2121/93 περί «πνευματικής ιδιοκτησίας, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά δικαιώματα» δεν υπήρξε σύμφωνη γνώμη των απογόνων.
Σύμφωνα με τo άρθρο 19 του Γ.Ο.Κ /85 «Κατασκευές σε κοινόχρηστους χώρους επιτρέπεται ...... ύστερα από έγκριση της Ε.Π.Α.Ε, η οποία ελέγχει και την αισθητική ένταξη τους στο περιβάλλον... όλα τα παραπάνω εκτελούνται ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου» Δεν υπήρξε έγκριση καθαίρεσης του σιντριβανιού –γλυπτού από την ΕΠΑΕ ούτε έγκριση μελέτης - ανάπλασης –συντήρησης της πλατείας από το Δημοτικό Συμβούλιο.
Παρακάμφτηκαν οι υπηρεσίες ,και ο αντιδήμαρχος έδωσε κατευθείαν εντολές στα συνεργεία παρότι υπήρξε σήμα διακοπής εργασιών.
Δυστυχώς αυτές οι fast-track διαδικασίες εκτέλεσης έργων και των τετελεσμένων πράξεων δεν είναι οι μόνες , αναφέρουμε:
1. Την καταστροφή στο Ζηνί της Κεφάλου – ήδη η ειδική υπηρεσία Επιθεωρητών περιβάλλοντος έχει επιβάλει πειθαρχικές ποινές στους εμπλεκόμενους.
2. Τις επεμβάσεις διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου στην περιοχή των Θερμών παρότι έχει ανατεθεί μελέτη στο ΙΓΜΕ και αναμένεται να παραδοθεί εντός Φεβρουαρίου, προχώρησαν σε μη αναστρέψιμες μεγάλες καταστροφές .
3. Η διαμόρφωση του κοινόχρηστου χώρου πρασίνου (Ο.Τ 224) σε parking, ενώ δεν έχει αποχαρακτηριστεί το οικοδομικό τετράγωνο από χώρος πρασίνου σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου , ενώ υπήρχε έγγραφο της Διεύθυνσης Δασών Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που απαγόρευε την κοπή των δένδρων και το χαρακτήριζε πνεύμονα πρασίνου, αγνοήθηκε και εκριζώθηκαν όλες οι αιωνόβιες ελιές . Έγινε κρανίου τόπος
4.Το γλυπτό της αρπαγής της Ευρώπης στην είσοδο της πόλης, ενώ έγινε πανελλήνιος διαγωνισμός, τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες , πληρώθηκε το 60% της αμοιβής, αγνοείται η τύχη του. Αντί αυτού τοποθέτησαν σε μια νύχτα τις σημαίες της ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίς καμιά διαδικασία.
Παρακαλούμε να εφαρμόσετε όλες τις νόμιμες ενέργειες που απαιτούνται από την νομοθεσία και να ανακατασκευαστεί η αρχιτεκτονική σύνθεση σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό καθώς και να επανατοποθετηθεί στην ίδια θέση το γλυπτό που είναι τοποθετημένο στο εργοτάξιο. Θεωρούμε ότι είναι η πιο σύντομη και οικονομική λύση. Ειδάλλως θα πρέπει να γίνει αρχιτεκτονικός διαγωνισμός σύμφωνα με το Ν. 3316/2005 περί εκτέλεσης μελετών για δημόσια έργα .
Πρόεδρος της ΕΠΑΕ ΜΕΛΗ
Χρήστος Γεωργαλής Μιχάλης Σοφός
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Αγγελική Στρατικοπούλου
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Την Κυριακή 15 Ιουνίου το 3ο μεγάλο του πάρτι, για αυτό το καλοκαίρι!
Ανοιχτή Επιστολή – Απάντηση των Εργαστηριακών Ιατρών της Κω στις Δηλώσεις του Υπουργού Υγείας
Από τη δημοτική παράταξη ΔΥΝΑΜΗ ΑΛΛΑΓΗΣ εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Η ανακοίνωση του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων & σερβιτόρων Κω.