"Η προκαταγραφή ασύλου που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο ανέδειξε περίπου 8.500 παιδιά σε ηλικία που αντιστοιχεί στην τυπική εκπαίδευση του Ελληνικού σχολείου. Κατ΄εκτίμηση υπάρχουν άλλα τόσα παιδιά των οποίων οι γονείς δεν έχουν αιτηθεί ασύλου" αναφέρει ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης σε γραπτή του απάντηση στη Βουλή στην οποία δίνει αναλυτικές πληροφορίες για την εκπαίδευση των προσφύγων, σημειώνοντας ότι για τα παιδιά άνω των 15 ετών, όπως επίσης και για τους ενήλικες, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την παροχή μαθημάτων γλωσσομάθειας, αθλητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης. Τα παιδιά άνω των 15 ετών έχουν την δυνατότητα, αφού μάθουν την ελληνική γλώσσα, να φοιτήσουν στις τεχνικές, επαγγελματικές και άλλες σχολές της χώρας ή να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στα τριτάξια λύκεια.
Ειδικότερα απαντώντας (17 -10-2016 Αρ. Πρωτ.:172279/Φ1ΕΞ.) στην Ερώτηση με αριθμό 8428/21-9-2016, την οποία κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κικίλιας σχετικά με την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων ο Νίκος Φίλης αναφέρει:
Αναφορικά με τις εγγραφές αλλοδαπών μαθητών σε σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν εκδοθεί από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. οι με αρ. πρ. 108457/Δ2/4-7-2016 και Φ1/143733/Δ2/7-9-2016 εγκύκλιοι.
Για τα παιδιά άνω των 15 ετών, όπως επίσης και για τους ενήλικες, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την παροχή μαθημάτων γλωσσομάθειας, αθλητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης. Τα παιδιά άνω των 15 ετών έχουν την δυνατότητα, αφού μάθουν την ελληνική γλώσσα, να φοιτήσουν στις τεχνικές, επαγγελματικές και άλλες σχολές της χώρας ή να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στα τριτάξια λύκεια.
Επίσης, η πολιτεία θα εξασφαλίσει την παροχή βεβαιώσεων σπουδών και την πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων σε όσους περατώνουν επιτυχώς την φοίτησή τους.
Για την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση:
Κατά το σχολικό έτος 2016-2017 θα λειτουργήσουν (και ήδη λειτουργούν) ειδικές τάξεις υποδοχής κατά τις απογευματινές ώρες (14.00-18.00) σε σχολεία που βρίσκονται πλησίον των δομών φιλοξενίας της χώρας. Με τη διαμόρφωση απογευματινής ζώνης μαθημάτων, στόχος της πολιτείας είναι η εξασφάλιση της ψυχοκοινωνικής στήριξης και η σταδιακή ένταξη των παιδιών των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μετά από ένα διάστημα προετοιμασίας, χωρίς την επιβάρυνση των σχολείων με υπερβολικά μεγάλο αριθμό παιδιών που δεν γνωρίζουν ελληνικά και δεν έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για τη φοίτηση σε ελληνικό σχολείο. Μία μεταβατική φάση από τη ζωή στους καταυλισμούς προς την ένταξη στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι απαραίτητη προκειμένου να αποκτήσουν τα παιδιά των προσφύγων τη δυνατότητα να μάθουν ελληνικά και να καλύψουν τυχόν κενά στην εκπαίδευσή τους λόγω της μακρόχρονης απομάκρυνσής πολλών από αυτά από τα σχολεία στη χώρα τους. Στις τάξεις υποδοχής θα παρέχονται μαθήματα ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, μαθηματικών και πληροφορικής με στόχο είτε την ένταξη των παιδιών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το επόμενο σχολικό έτος, είτε την ένταξή τους στο σχολικό σύστημα άλλης ευρωπαϊκής χώρας, σε περίπτωση μετεγκατάστασης της οικογένειάς τους.
Στην επιλογή των σχολικών μονάδων που θα φιλοξενήσουν τις τάξεις υποδοχής έχουν ληφθεί υπόψη τόσο ο αριθμός των παιδιών, όσο και η διαθεσιμότητα αιθουσών στα κοντινά σχολεία. Για την ομαλή λειτουργία των τάξεων υποδοχής έχει προβλεφθεί η αύξηση των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών που θα προσληφθούν με κονδύλια που έχουν εξασφαλισθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Την κάλυψη του κόστους μεταφοράς των παιδιών από τις δομές φιλοξενίας στα γειτονικά σχολεία καθώς και των πρόσθετων εξόδων για την καθαριότητα και τη συντήρηση των σχολικών μονάδων ανέλαβε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.
Η ένταξη των ανήλικων-προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα περιλαμβάνει μια προπαρασκευαστική φάση, ώστε η εκπαιδευτική ένταξη αυτών των παιδιών να είναι σταδιακή και ομαλή. Ειδικότερα, ο σχεδιασμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας για το σχολικό έτος 2016-2017 λαμβάνει υπόψη την ανάγκη μετάβασης των παιδιών από τη ζωή στους καταυλισμούς στη σχολική ζωή και κουλτούρα.
Επιπλέον, κατά το τρέχον σχολικό έτος είναι σκόπιμο τα παιδιά να αποκτήσουν εφόδια χρήσιμα για την ομαλή εκπαιδευτική και κοινωνική τους ένταξη είτε παραμείνουν στην Ελλάδα είτε εγκατασταθούν σε άλλη χώρα.
Στο πλαίσιο αυτό στις Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων (άρθρο 38 του Ν. 4415/2016, Α’ 159) θα εφαρμοστεί εβδομαδιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είκοσι (20) ωρών (τέσσερις ώρες ημερησίως) το οποίο διαμορφώνεται ως εξής:
Για τα παιδιά ηλικίας 13-15 ετών (Γυμνάσιο)
Διδακτικό αντικείμενο/Μάθημα | Ώρες ανά εβδομάδα |
Ελληνική Γλώσσα | 6 |
Αγγλικά | 4 |
Μαθηματικά | 4 |
Φυσική Αγωγή | 2 |
Πληροφορική | 2 |
Πολιτισμός και Δραστηριότητες | 2 |
Εκτέλεση εργασιών εκτεταμένου καθαρισμού και πλύσης οδοστρώματος.
''Αυξήσεις που αγγίζουν το 43% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από το 2019 μέχρι σήμερα''
Όταν το κράτος σου φέρεται σαν εχθρός… έρχονται τα funds ως «άσπονδοι φίλοι».
Ο κ. Ιωάννης Γ. Παλλήκαρης είναι ομ. καθηγητής Οφθαλμολογίας, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Κρήτης