Ανακοίνωση του «ΦΙΛΗΤΑ», για τη διημερίδα της επιστημονικής συνάντησης με θέμα την «ΑΡΧΑΙΑ ΑΛΑΣΑΡΝΑ»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ «ΦΙΛΗΤΑ»
Διημερίδα 21ης και 22ας Οκτωβρίου 2017

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών για τη διημερίδα της επιστημονικής συνάντησης με θέμα την «ΑΡΧΑΙΑ ΑΛΑΣΑΡΝΑ» , συνεδριάσαμε(1/11) ως οφείλαμε όλα τα μέλη του Δ.Σ του Πνευματικού ομίλου Κώων «Ο ΦΙΛΗΤΑΣ» και κάναμε τον απολογισμό μας. Όλοι εκφράσαμε την ικανοποίησή μας για τις σπουδαίες ομιλίες που ακούσαμε και είδαμε ένα πλούσιο εποπτικό- φωτογραφικό υλικό. Η έρευνα 30 χρόνων, της μοναδικής συστηματικής ανασκαφής που διενεργείται ακόμα και σήμερα στην Καρδάμαινα της Κω από τον τομέα της Αρχαιολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, έφερε σημαντικά συμπεράσματα και η Πανεπιστημιακή ομάδα παρουσίασε κατά τομείς θέματα, όπως:
Το ιστορικό της αρχαιολογικής έρευνας και το ιερό του Απόλλωνα Πυθαίου-Πυθαέως στην Αρχαία Αλάσαρνα. Η ανασκαφική έρευνα 1985-2017, απ’την καθηγήτρια της Αρχαιολογίας κ. Γ. Κοκκορού- Αλευρά, όπως και το θέμα: Τα γλυπτά από το ιερό του Απόλλωνα Πυθαίου-Πυθαέως στην Αλάσαρνα ως λατρευτικές, οικονομικές, κοινωνικές και καλλιτεχνικές μαρτυρίες. Απ’ τις καθηγήτριες Μ. Παναγιωτίδη-Κεσίσογλου και Σ. Καλοπίση-Βέρτη : Τριάντα χρόνια ανασκαφής στον οικισμό της Παλαιοχριστιανικής περιόδου στην Καρδάμαινα της Κω. Απ’ τον καθηγητή κ. Κ. Κοπανιά, η επιφανειακή έρευνα στον αρχαίο δήμο των Αλασαρνιτών. Απ’ την κ. Έφη Ρηγάτου, αρχαιολόγο- Μουσειολόγο, αναπτύχθηκε το θέμα «πρόταση ανάδειξης του ιερού του Απόλλωνα της Καρδάμαινας». Κατά τη δεύτερη συνεδρία αναπτύχθηκαν θέματα που αφορούσαν: Την Καρδάμαινα και την Κω πριν τον Όμηρο απ’ τον Μ. Γεωργιάδη Δρ/α Αρχαιολογίας. Απ’ τη Μ. Κουτσουμπού, το ιερό του Απόλλωνα στην Αρχαία Αλάσαρνα κατά τους πρώιμους ιστορικούς χρόνους και την κλασική εποχή, ενώ απ’ τη Β. Γεωργοπούλου Δρ/α, το θέμα: Κωακοί εμπορικοί αμφορείς των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων από το εργαστήριο της Αλάσαρνας. Η συμβολή της μελέτης τους στην ιστορία της Κω. O Δ. Γρηγορόπουλος Δρ. Αρχαιολογίας επίσης, με το θέμα: Το ιερό του Απόλλωνα από τους ρωμαϊκούς αυτοκρατορικούς χρόνους , μέχρι το τέλος της αρχαίας λατρείας, η μαρτυρία της κεραμικής. Από το δρ/α αρχαιολόγο και μεταδιδακτορικό ερευνητή του ΕΚΠΑ Ν. Δημάκη, το θέμα: Φωτίζοντας το παρελθόν: η ιστορία του ιερού της Αλάσαρνας μέσα από τα λυχνάρια. Ο Γ. Δουλφής, φιλόλογος –αρχαιολόγος, υποψ. Διδ., κλασικής αρχαιολογίας ΕΚΠΑ,με το θέμα: Οι επιγραφές της Αρχαίας Αλάσαρνας «Αναγράψαι ες στάλας λιθίνας». Ο Γ. Αντωνίου, αρχιτέκτων- μηχανικός, με το θέμα: Τα κιονόκρανα και τα κτήρια του ιερού της Αλάσαρνας. Η αρχαιολόγος Β. Χριστοπούλου με το θέμα: Οι κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι της Καρδάμαινας (βλ. εφημ. Σταθμός, 2 Νοεμβρίου 2017, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΗΜΑΤΑ). Διαβάστηκε επίσης η σπουδαία εργασία της Έρσης Μπρούσκαρη (Δρ/α Αρχαιολογίας), η παλαιοχριστιανική βασιλική του πρεσβυτέρου Φωτεινού στην Καρδάμαινα.
Ακολούθησε ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο από τις ίδιες καθηγήτριες υπεύθυνες της ανασκαφής. Στα τελικά συμπεράσματα ακούστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις που θα οδηγήσουν στην ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου, ώστε να γίνει επισκέψιμος.
Στη συνεδρία των τελικών συμπερασμάτων πρόεδροι ήταν εκτός απ’ την κ. Αλευρά, ο Στ, Γιαλλίζης, Γ. Φραγκούλης και η εκπρόσωπος του Δημάρχου κ. Ειρ, Χατζηχριστοφή.
1. Χρηματοδότηση για να συνεχιστεί η ανασκαφή.
2. Να διατεθούν καταλύματα για τους φοιτητές που ανασκάπτουν(30-40 ατόμων).
3. Ανάδειξη του χώρου από ειδικούς Μουσειολόγους. Καλό είναι να διαφυλάττουν το χώρο οι κοινότητες του τριγώνου, αν δε διοριστούν φύλακες.
4. Να καθαρίζεται ο χώρος δύο φορές το χρόνο, όπως και να διαμορφωθούν διάδρομοι ασφαλείς για την περιήγηση του χώρου. Απαραίτητοι και οι χώροι υγιεινής.
5. Να επεκταθεί η αποθήκη και να στεγανοποιηθεί η υπάρχουσα.
6. Να αξιοποιηθεί η φωτογραφική έκθεση, ακόμη αν χρειαστεί και με περιοδικές εκθέσεις.
7. Να εκδοθούν τα ΠΡΑΚΤΙΚΑ της διημερίδας , σύμφωνα με τη δέσμευση του ΕΒΕΔ και του αντιπροέδρου του ΦΙΛΗΤΑ , Στ. Γιαλλίζη.
8. Καλό θα ήταν να γίνουν προγραμματικές συμβάσεις με Δήμο και ΥΠΠΟ.
9. Οι προγραμματισμένες επισκέψεις των μαθητών θα έχουν σκοπό να γνωρίσουν, να ευαισθητοποιηθούν και ίσως υιοθετήσουν κατά το δυνατόν δράσεις που αναδεικνύουν το χώρο.
Επισημαίνουμε , πως η φωτογραφική έκθεση βρίσκεται στην Εβραϊκή Συναγωγή και σε συνεννόηση με την κ. Χατζηχριστοφή και Μ. Παρισίδου θα είναι επισκέψιμη(τηλ. ΔΟΠΑΒΣ και 6945580452). Αργότερα θα μεταφερθεί στην Καρδάμαινα με τη φροντίδα της Αντιδημάρχου κ. Ε. Παπαχρήστου, του δημ. Συμβούλου και Προέδρου κ. Πόγια και του Ν. Ιερομνήμονα, δι/ντή του Δημ. Σχολείου Καρδάμαινας.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Το Δ.Σ του Ομίλου μας και όλα τα μέλη εκφράζουμε τις θερμές μας ευχαριστίες σε όλους τους διακεκριμένους επιστήμονες του ΕΚΠΑ που τιμούν επί χρόνια την αρχαιολογική έρευνα και τον τόπο μας, αναδεικνύοντας συνεχώς τον αρχαιολογικό και ιστορικό του πλούτο. Την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Περιφερειάρχη κ. Χατζημάρκο, το Δήμο της Κω και το Δήμαρχο κ. Γ. Κυρίτση, Τη ΜΑΡΙΝΑ Α.Ε, την Κοινότητα Καρδάμαινας, το ΔΟΠΑΒΣ, Το ξενοδοχείο Kos hotel Junior Suites. To βιβλιοπωλείο ΠΟΛΥΚΕΝΤΡΟ του Π. Θαλασσινού . Την Blue Star Ferries, τον κ. Σωτήρη Μαραγκό για την παραχώρηση του λεωφορείου για τη μεταφορά των συνέδρων στην Καρδάμαινα. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον κ. Νίκο Πουλιού , το δι/ντή του ξενοδοχείου κ. Μιχ. Χατζηστέργο και το προσωπικό, όπως και το διευθυντή της ΜΑΡΙΝΑΣ Σεβαστιανό Μαραγκό. Για τη φιλοξενία του και το ενδιαφέρον του τον κ. Πόγια της κοινότητας Καρδάμαινας.
Τον κ. Νίκο Δημάκη, διακεκριμένο επιστήμονα για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε .
Η φωτογραφική έκθεση θα λειτουργήσει λίγες μέρες στην Εβραϊκή Συναγωγή και στη συνέχεια θα μεταφερθεί στην Καρδάμαινα με τη φροντίδα του κ. Πόγια, κ. Χατζηχριστοφή, Ε. Παπαχρήστου και Ν. Ιερομνήμονα.

Το Διοικητικό Συμβούλιο